کمبود نقدينگي و سخت‌گيري بانک‌ها از چالش‌هاي پرورش‌دهندگان ماهي است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

مدير جهاد کشاورزي شهرستان سبزوار کمبود نقدينگي، سخت‌گيري بانک‌ها در اعطاي تسهيلات و بالابودن درصد بهره و زمان کم بازپرداخت وام‌هاي پرداختي به پرورش دهندگان ماهي را از چالش‌هاي فراروي اين حرفه در شهرستان دانست

محمدجواد ايزديان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه خراسان، نبود يک بازار مجتمع و مخصوص عرضه آبزيان در سبزوار تحت نظارت مستقيم دامپزشکي، عدم دسترسي پرورش دهندگان به صورت مستقيم به بازار مصرف و وابسته بودن آن‌ها به واسطه‌ها جهت فروش محصول توليدي خود، کمبود ماهي بسته‌بندي جنوب با کيفيت در بازار عرضه و روش‌هاي نامناسب عرضه آن به متقاضيان، ناآشنابودن شهروندان با روش‌هاي مختلف پخت آبزيان و اهميت مصرف گوشت سفيد ماهي در سلامت جسم و روان را از ديگر مشکلات مربوط به شيلات در سبزوار عنوان کرد.

وي تصريح کرد: بيشتر مراکز پرورش ماهي سبزوار شامل استخرهاي دو منظوره کشاورزي است و مالکان چاه‌هاي کشاورزي ملزم به رعايت دستورالعمل‌هايي در زمينه ميزان برداشت آب چاه در ماه‌هاي مختلف سال هستند.

وي افزود: اين مساله به ويژه در مورد پرورش ماهي قزل‌آلا در سه ماه پاياني سال که چاه‌ها ملزم به خاموشي هستند‌، مشکل فراواني را براي پرورش دهندگان ايجاد کرده است.

وي ماهي سردآبي را شامل ماهي قزل‌آلاي رنگين کمان دانست و به پرورش ماهي در دماي 10 تا 20 درجه سانتي‌گراد پرداخت و بيان داشت: اگرچه اين ماهي تا دماي 22 درجه را هم تحمل مي‌کند اما سرعت رشدش کاهش مي‌يابد.

مدير جهاد کشاورزي شهرستان سبزوار نياز اکسيژني قزل‌آلا را بالا دانست و تاکيد کرد: براي فراهم شدن اکسيژن مورد نياز ماهي و آمونياک حاصل از سوخت وساز از استخر بايد همواره آب چاه به صورت دايمي وارد استخر شود.

ايزديان با اشاره به تقسيم ماهيان به ماهيان گرمابي و سردآبي، تعداد شاغلان در بخش پرورش ماهي سردآبي را 25 نفر و گرمابي را 10 نفر اعلام کرد.

وي با تاکيد مجدد بر توليد ماهي در سبزوار بيشتر در استخرهاي دومنظوره کشاورزي و فعاليت 1200 حلقه چاه عميق و نيمه عميق در شهرستان، تصريح کرد: با در نظرگرفتن اين که به طور متوسط در 15 درصد کل چاه‌ها بتوان ماهي توليد کرد و ميزان توليد هر چاه را هم 5 تن برآورد کنيم، مي‌توان پتانسيل بالقوه توليد ماهي را در سبزوار 900 تن درنظر گرفت.

به گفته مدير جهاد کشاورزي شهرستان سبزوار ، اشتغالزايي در بخش شيلات تا 115 نفر قابل افزايش است.

وي در ادامه تعداد استخرهاي پرورش ماهي گرمابي را 100 باب و استخرهاي پرورش قزل‌آلا را 30 باب برشمرد و بيان داشت: از کل استخرهاي پرورش ماهي گرمابي 70 باب و در مورد ماهي سردآبي 25 باب فعال است.

ايزديان ميزان توليد ماهي شهرستان سبزوار در سال گذشته را 317 تن ذکر کرد و گفت: سبزوار از اين لحاظ رده پنجم استان را بعد از شهرهاي چناران، کلات، مشهد و قوچان داراست.

وي ميزان توليد ماهي سردآبي اين شهرستان را در سال گذشته با رهاسازي 537هزار قطعه بچه ماهي، 200 تن برشمرد و به افزايش 60 درصدي نسبت به سال 88 اشاره کرد.

ايزديان ادامه داد: تا پايان آبان ماه سال جاري ميزان رهاسازي بچه ماهي به 675 هزار قطعه رسيده که پيش‌بيني مي‌شود تا پايان سال به 750 هزار قطعه افزايش يابد.

وي از توليد قزل‌آلا براي اولين بار در سد سنگرد شهرستان سبزوار با استفاده از قفس‌هاي شناور خبر داد.

ايزديان ميزان مصرف ماهي به صورت بسته‌بندي در سال گذشته طبق آمار دامپزشکي شهرستان را 74 تن، ميزان مصرف ماهي به صورت کنسرو را 429 تن عنوان و تصريح کرد: با توجه به توليد 317 تن ماهي درسبزوار و موارد مذکور، سرانه مصرف ماهي در اين شهرستان در سال گذشته 4.3 کيلوگرم بوده است.

وي سرانه مصرف ماهي را در استان خراسان حدود 5.5 کيلوگرم عنوان کرد.

مديرجهادکشاورزي شهرستان سبزوار همچنين به انواع ماهيان گرمابي شامل کپور، آمور و سيتوفاگ اشاره و بر اين که اين ماهيان در منابع آبي با دماي منهاي 20 تا 30 درجه سانتيگراد پرورش مي‌‍يابند، تاکيد کرد.

وي نياز اين نوع از ماهيان را پايين ذکر کرد و گفت: اين ماهيان براي استخرهايي که آب چاه به صورت مداري در آن وارد مي‌شود، مناسب است.

وي در رابطه با تسهيلات پرداختي به پرورش دهندگان ماهي به دو نوع تسهيلات جاري و ثابت اشاره کرد و اظهار داشت: تسهيلات جاري جهت کمک به پرداخت هزينه‌هاي بچه ماهي و غذاي کنسانتره مصرفي در طول دروه پرورش به صورت يکساله و با بهره 14 درصد در اختيار متقاضي قرارداده مي‌شود.

مديرجهادکشاورزي شهرستان سبزوار با بيان اين که تسهيلات ثابت، وام‌هايي است که در زمان اخذ پروانه تاسيس مرکز پرورش براي ساخت و ساز استخرها و يا خريد تجهيزات براي افزايش توليد پرداخت مي‌شود، ادامه داد: اين وام‌ها با بازپرداخت 3 تا 5 سال و بهره 5 تا 7 درصد به توليدکنندگان پرداخت مي‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید