بیشترین مصرف ماهی در گچساران و یاسوج

سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۶ بازدید

بیشترین مصرف ماهی در گچساران و یاسوج
مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سال 77 سرانه مصرف ماهی در این استان 350 گرم بوده ولی اکنون این سرانه مصرف ماهی به چهار و نیم کیلوگرم رسیده که مردم گچساران و یاسوج بیشترین مصرف را دارند
اسدی در حاشیه ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در استان کهگیلویه و بویراحمد 157 مزرعه فعال تولید ماهی وجود دارد که امسال پیش‌بینی می‌شود تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد به بیش از 10 هزار تن برسد.
مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بخش بسیار کمی از تولید ماهی در این استان مصرف داخلی دارد، افزود: تنها هزار و 650 تن از ماهی تولیدی ما در درون خود استان مصرف می‌شود که نشان از مصرف کم ماهی در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی با اشاره به این که فروش ماهی در استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت خرده‌فروشی است نه ساماندهی و برنامه‌ریزی شده، افزود: قیمت ماهی در این استان تابع نظام عرضه و تقاضا است و هر وقت تقاضا بیش تر باشد خود به خود قیمت هم افزایش می‌یابد.
اسدی ابراز داشت: قیمت ماهی را اتحادیه ماهیان سردآبی کشور برای عمده‌فروشی 10 هزار تومان و برای خورده فروشی 12 هزار تومان مشخص کرده ولی در این استان به قیمت پایین‌تر فروخته می‌شود و متوسط قیمت هفت‌هزار و 200 تومان برآورد شده است.
این مسئول در کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در بخش بچه ماهی، خوراک غذایی ماهی و تخم‌ریزی کاملا وابسته هستیم که این موارد از دلایل افزایش قیمت ماهی در این استان است.
* مردم گچساران و یاسوج بیش ترین مصرف ماهی را دارند
اسدی ادامه داد: عدم وجود نقدینگی مناسب مزرعه‌داران ماهی نیز موجب شده که خوراک و اقلام غذایی را به صورت نسیه بخرند و بدون شک فروشنده درصدی را روی جنس خود می‌کشد و این افزایش قیمت اقلام غذایی و خوراک موردنیاز ماهی موجب گران‌تر شدن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد شده است.
وی نوسانات قیمتی مواد اولیه، بچه ماهی و غذای رشد ماهی را بسیار بالا دانست و گفت این اقلام به روز تغییر می‌کنند.
مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اداره شیلات در این استان از سال 77 به صورت رسمی شروع به فعالیت کرده، عنوان کرد: در سال 77 سرانه مصرف ماهی در کهگیلویه و بویراحمد 350 گرم بوده ولی اکنون این سرانه مصرف ماهی به چهار و نیم کیلوگرم رسیده است.
وی بیان کرد: در یاسوج و گچساران بیشترین مصرف ماهی را داریم که مصرف ماهی در این 2 شهرستان از متوسط استانی بیشتر است ولی در برخی شهرستان‌ها کمتر است که متوسط سرانه مصرف ماهی در این استان چهار و نیم کیلوگرم است.
اسدی با بیان اینکه به دست آوردن این آمار در سرانه مصرف ماهی کاملا تقریبی است، گفت: روی این موضوع کار علمی نشده است.
* سال 91 حتی قادر به آموزش یک نفر هم نیستیم
مدیر شیلات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کمبود اعتبار در این اداره اشاره کرد و یادآور شد: علی‌رغم آنکه در سال گذشته با همکاری بسیار خوب سازمان فنی و حرفه‌ای آموزش‌های خوبی به مزرعه‌داران و تولیدکنندگان صورت گرفته ولی متأسفانه امسال به علت نبود پول قادر به آموزش حتی یک نفر هم نیستیم و می‌توانم بگویم در سال 91 آمار ما در آموزش تولیدکنندگان صفر است.
به گزارش فارس در حالی که مصرف ماهی از نیازهای مهم سبد غذایی در بحث سلامت است و از سوی دیگر گوشت قرمز و گوشت مرغ قیمت بسیار بالایی دارند و برخی ایام سال نیز شاهد کمبود آن‌ها در بازار هستیم، جا دارد همه مدیران برای گرایش بیشتر مردم به مصرف بیشتر ماهی و تقاضای کمتر برای خرید و مصرف مرغ تلاش کنند ولی متأسفانه افزایش قیمت ماهی در ماه‌های اخیر مانع این مهم خواهد شد

دیدگاه خود را بیان کنید