90 درصد پروتئین گوشت ماهی جذب بدن می‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

90 درصد پروتئین گوشت ماهی جذب بدن می‌شود

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: 90 درصد پروتئین گوشت ماهی جذب بدن می‌شود

شورورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور اظهار کرد: گوشت ماهی از نظر کیفی نیز برخلاف گوشت قرمز دارای بافت پیوندی کمتر و فاقد الاستین است که فقدان آن هنگام تبدیل کلاژن به ژلاتین در زمان پخت سبب می‌شود که پروتئین پخته شده راحت‌تر هضم شود و جذب آن به بیش از 90 درصد برسد.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور افزود: پروتئین‌های ماهی دارای اسیدهای آمینه ضروری به نسبتی بسیار، متناسب با نیازهای بدن انسان است.

وی خاطرنشان کرد: پروتئین موجود در میگو نیز کیفیت بالایی داشته و حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری بدن است و به دلیل نداشتن بافت هم‌بند به راحتی هضم و جذب می‌شود.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور افزود: مقدار چربی ماهی‌ها بسیار متفاوت بوده و از کمتر از یک درصد تا بیش از 30 درصد متغیر و جزو سهل‌الهضم‌ترین چربی‌های حیوانی است.

شورورزی یادآور شد: در این میان اسیدهای چرب «اُمگا 3» با خواص و فواید بسیار ارزشمند از همه مهم‌ترند که در ماهی‌های چرب ساکن آب‌های دریایی سرد به میزان فراوان یافت می‌شود.

کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور، با بیان اینکه میگو نیز دارای چربی کمی بوده و چربی‌های آن نیز از نوع غیر اشباع اُمگا 3 است، توضیح داد: ویتامین‌های گروه B، بیشتر در گوشت ماهی وجود ندارند، میگو به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان فراوان، پیش‌ماده ویتامین B3 است و مقدار فراوانی از این ویتامین را برای بدن تأمین می‌کند.

شورورزی اضافه کرد: ماهی و میگو از نظر وجود مواد معدنی غنی بوده و دارای آهن، ید، کلسیم، فسفر، گوگرد، روی، فلونور، سلنیوم، منگنز و مس هستند.

وی اظهار داشت: مصرف مداوم و منظم مواد غذایی حاصل از آبزیان به ویژه ماهی و میگو به علت دارا بودن بسیاری از مواد و ترکیبات مهم و اساسیِ مؤثر در سلامتی انسان در تمامی دوران زندگی و به ویژه در دوران جنینی، کودکی، نوجوانی و کهنسالی از سوی مراجع معتبر علمی و پزشکی جهان مورد تأکید و توصیه است

دیدگاه خود را بیان کنید