فرصت سه ماهه مجلس به وزیر کشاورزی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۵۵ بازدید

فرصت سه ماهه مجلس به وزیر کشاورزی
دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس به وزیر کشاورزی فرصتی سه ماهه برای اجرای بند «و» ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه دادند.
صادق خلیلیان که روز گذشته برای پاسخگویی به سوال یکی از نمایندگان در جلسه علنی مجلس حاضر شده بود، پس از ارائه پاسخ‌ها فرصتی سه ماهه برای اجرای این بخش از قانون برنامه پنجم گرفت
براین اساس بند «و» ماده 34 قانون برنامه، وزارت بهداشت موظف است با همکاری وزارت کشاورزی، مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص کنند و عرضه محصولاتی را که به صورت غیر مجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کردند ممنوع کنند.
رتبه اول سرطان معده جهان
در جلسه دیروز مجلس، محمد دهقانی، عضو هیات ريیسه مجلس با مطرح کردن موضوع سوال خود از وزیر کشاورزی در خصوص نحوه اجرای بند «و» ماده 34 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور، اظهارکرد: بر اساس نظر کارشناسان و آمار رسمی کشور وضعیت محصولات کشاورزی ما به دلیل استفاده از سموم و کود شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه 70هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی های کشور اضافه می‌شود که بیش از 30 درصد آنها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می‌شوند.
وی با بیان اینکه نظر کارشناسان رسمی کشور این است که وضعیت محصولات کشاورزی ما خطرناک است، افزود: ما اولین رتبه در بیماری سرطان معده را در جهان داریم. شاید گفتن این مطالب خوب نباشد اما نگفتن آن نیز خوب نیست.
دهقانی ادامه داد: وزارت بهداشت نیز تایید کرده است که آمار ابتلا به سرطان در کشور ما رو به افزایش است و یک سوم مبتلایان به سرطان به خاطر محصولات کشاورزی به این بیماری دچار می‌شوند.
وی با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته از سوی وزارت جهاد و کشاورزی کافی نیست و با توجه به نظر کارشناسان سرعت رشد بیماری سرطان به خصوص در کودکان رو به افزایش است، گفت: اقدامات ما بسیار عقب تر از رشد این بیماری است .
ارجاع محصولات صادراتی به دلیل سمی بودن
دهقانی گفت: متاسفانه کشورهایی که محصولات کشاورزی ما به آنها صادر می‌شود، بعد از انجام آزمایشات لازم درباره سلامت محصول، به دلیل سمی بودن این محصولات صادر شده را مرجوع می‌کنند، اما همین محصولات سمی مرجوعی که استانداردهای لازم را ندارند بین مردم توزیع می‌شوند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد.
نماینده چناران گفت: اولین خواسته مردم از مسوولان توجه به سلامت آنهاست اما در کشور ما به دلیل عدم فرهنگ‌سازی و عدم توجه به حساسیت‌های لازم سالانه میلیاردها تومان دارو صرف این گونه بیماری‌ها می‌شود.
اقدامات خوبی در حال انجام است
وزیر کشاورزی اما با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در این بخش گفت: ما سموم پرخطر را اعلام کرده‌ایم و اقدامات خوبی هم در حال انجام است که می‌تواند در این رابطه نتیجه‌بخش باشد.
صادق خلیلیان افزود: ما در زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی هم اقدامات بسیار زیادی انجام داده‌ایم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر گلخانه‌های ما تحت کنترل قرار گرفته است، افزود: برگزاری نمایشگاه‌های محصولات عرضه سالم از جمله مواردی است که ما پیگیر آن هستیم.
وی تصریح کرد: طرح نظارت بر فرآورده‌های آبزیان و محصولات زراعي و فرآورده‌های دامی را تهیه کرده‌ایم و همه اینها از اقدامات اساسی است که ما انجام داده‌ایم. خلیلیان تاکیدکرد: ما با متخلفین برخورد می‌کنیم و محصولات مشکل‌دار را از چرخه خارج کردیم.
در نهایت دهقانی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده است اما موضوع را به رای مجلس نمی‌گذارد و مهلتی سه ماهه به وزیر برای اجرای این بخش از قانون برنامه پنجم می‌دهد

دیدگاه خود را بیان کنید