معاون وزيرکشاورزي: افزايش محصولات شيلاتي

سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید


واحد مرکزی خبر:رئیس سازمان شیلات گفت : تولید محصولات شیلاتی در مقایسه با سال گذشته از 735 هزار تن به 800 هزار تن افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار ما غلامرضا رازقی در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در نشست خبری افزود : امیدوارم در سال آینده این میزان را به یک میلیون و 400 هزار تن برسانیم.
وی سرانه‌ی مصرف محصولات شیلاتی را در سال گذشته 9 کیلو و 100 گرم بیان و اضافه کرد : این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به 15 کیلوگرم افزایش یابد.
رازقی افزود : میزان اشتغالزایی صنایع شیلاتی امسال بیش از 200 هزار نفر بود که تا پایان برنامه‌ پنجم توسعه باید به 292 هزار شغل برسد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هم اکنون 134 کارخانه کنسرو‌سازی در کشور فعالیت می کند اضافه کرد: پارسال 170 هزار تن انواع ماهیان تن برداشت شده است.
وی گفت: امسال میزان صید ماهیان تن به بیش از 200 هزار تن رسید که امیدواریم این میزان در سال آینده به 240 هزار تن برسد و از سال 93 نیز صادر‌کننده تن ماهیان شویم.
رازقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال 132 میلیون بچه ماهی زینتی تولید شده است.
رئیس سازمان شیلات افزود: رتبه جهانی شیلات ایران از 66 در ابتدای انقلاب به 33 در سال 2010 رسید.
وی با بیان اینکه از نظر میزان تولید ماهیان سرد آبی رتبه‌ی 32 را در جهان داشتیم گفت : هم اکنون در این زمینه رتبه‌ی نخست و در زمینه تولید تن ماهیان هم در دنیا رتبه‌ی 12 و در غرب اقیانوس هند رتبه نخست را داریم.
رازقی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : 170 طرح شیلاتی با سرمایه‌گذاری حدود 25 میلیارد تومان در دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.
رییس سازمان شیلات ایران همچنین با اشاره به صادرات50 درصد ماهیان خاویاری پرورشی تولید شده در سال 91 گفت: امسال میزان تولید خاویار پرورشی به یک تن رسید و تلاش می‌شود در سال آینده میزان تولید این محصول به سه تن افزایش یابد.
رازقی با بیان اینکه در کنار ممنوعیت صید ماهیان خاویاری دریایی، بازسازی ذخائر ماهیان خاویاری دریای خزر انجام می‌شود، افزود: امسال بیش از 9 میلیون قطعه بچه‌ماهی خاویاری در دریای خزر رهاسازی شد.
وی گفت: امسال 683 میلیارد تومان تسهیلات با کارمزد هفت درصد از محل کمک‌های فنی اعتباری در جهت توسعه‌ی بخش کشاورزی در نظر گرفته شد.
رئیس سازمان شیلات افزود: فعالان صنایع شیلاتی در زمینه‌های مختلف می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند که تاکنون 20 درصد از این تسهیلات پرداخت شده است.
رازقی در بخش دیگری از سخنان خود به روند افزایشی تولید میگو در کشور اشاره و اضافه کرد: تولید میگو از 6200 تن در سال 89 به 8000 تن در سال 90 و امسال به 10 هزار تن افزایش یافت.
رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با ادامه این روند این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به سه برابر اهداف تعیین شده افزیش می یابد

دیدگاه خود را بیان کنید