آخرین وضعیت دریاچه های فارس

سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

آخرین وضعیت دریاچه های فارس
خبرنگار مهر،بارشهایی که در طول فصل بهار در سطح استان فارس رخ داد در تغییر وضعیت برخی از دریاچه های استان نقش مهمی ایفا کرد.
دریاچه پریشان طی این مدت آبدار و چشمه هایش نیز فعال شده، وصعیت دریاچه طشک نیز خوب است اما با وجود اینکه در ماه ها اخیر بارشهای خوبی در استان رخ داد و همچنن اختصاص حقابه باعث شده بود بختگان نیز پس از سالها آبدار شود اما بازهم با قطع شدن ورودی آب به دریاچه، شرایط بختگان به وضعیت دوره های قبل بازگشت.
يك كارشناس حوزه محيط زيست در استان فارس در رابطه به وضعيت درياچه هاي استان فارس به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اينكه در اوايل فصل بهار شاهد بارش مناسب در استان فارس بوديم وضعيت تالابهاي استان تاحدودي بهبود پيدا كرد به گونه اي كه بعد از گذشت پنج سال آب وارد درياچه بختگان شد.
علمداري علمداري ادامه داد: با توجه به بارشهاي مناسب و جاري شدن آب در تعدادي از درياچه هاي استان اما به دليل گرم شدن هوا و بالا رفتن ميزان تبخير در حال حاضر وضعيت درياچه ها نسبت به ارديبهشت و فروردين ماه تغيير كرده است.
وي در رابطه با درياچه پريشان بيان كرد: در حال حاضر با وجود تبخير زياد آب در كازرون اما درياچه پريشان همچنان آبدار است به گونه اي كه يك پهنه آبي در درياچه مشاهده مي شود.
اين كارشناس حوزه محيط زيست اظهار داشت: با توجه به اين موضوع احتمال مي رود كه تا آغاز فصل پاييز اين درياچه همچنان آبدار باشد كه اين امر در احياي درياچه در سالهاي آينده تاثير گذار است.
وي با بيان اينكه چشمه هاي اين درياچه در حال حاضر فعال هستند، ادامه داد: شرايط به گونه است كه در پريشان شاهد حضور پرندگان و گونه هاي مختلف آبزيان هستيم.
علمداري در رابطه با درياچه بختگان نيز بيان كرد: اين درياچه با وجود بارشهاي مناسب و آبگيري كه در فروردين ماه داشت اما در حال حاضر به دليل اينكه ورودي ندارد كاملا خشك شده و وضعيتش مانند گذشته است.
وي ادامه داد: درياچه بختگان از بزرگترين درياچه هاي ايران است كه براي آبگيري به ورودي زيادي نيازمند است و با اين وروديهاي كم آبگيري نمي شود اما وضعيت درياچه طشك كه به بختگان متصل است مناسب است.
اين كارشناس حوزه محيط زيست افزود: درياچه طشك نيز در حال حاضر بالاي يك هزار هكتار آبگيري شده است
علمداري در ادامه پيرامون تالاب كمجان و هفت برم گفت: تالاب كمجان از محدود تالابهايي است كه توسط مردم احيا شده و در حال حاضر وضعيت خوبي دارد و آبي كه وارد آن مي شود قابل توجه است.
وي ادامه داد: تالاب هفت برم نيز از جمله تالابهايي است كه با وجود خشكساليهاي اخير خشك نشد و هم اكنون وضعيت خوبي دارد.
وي وضعيت درياچه كافتر ار همچنان نامناسب ارزيابي كرد و گفت: اين درياچه همچنان خشك است و در فصل بهار نيز با وجود بارشهاي مناسب آبگيري نشد.
علمداري با بيان اينكه درياچه مهارلو وضعيت خوبي دارد، اظهار داشت: ورودي آب به اين درياچه مناسب است به همين دليل لكه آبي در مهارل وجود دارد كه در حيات اين درياچه تاثيرگذار است.
اين كارشناس حزوه محيط زيست گفت: البته با توجه به بارشهاي خوبي كه در چند ماه گذشته در استان فارس شاهد بوديم انتظار مي رود كه اين امر در احياي تالابها طي چند سال اينده تاثيرگذار باشد

دیدگاه خود را بیان کنید