۱۴۰ هزار قطعه بچه ماهی در خمین تلف شد

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

۱۴۰ هزار قطعه بچه ماهی در خمین تلف شد
نعمت الله رضایی با اشاره به لزوم حمایت مسئولان مربوط از صنعت پرورش ماهی در خمین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال 650 هزار قطعه بچه ماهی حد واسط قزل آلا در واحدهای پرورشی خمین تولید و در اختیار تولید کنندگان ماهی سردابی سطح کشور قرار گرفته است.
وی افزود: به دلیل بیمه نبودن مزارع پرورش ماهی حد واسط، به سرمایه آبزی پرورها در خمین خسارت وارد شده و 90درصد تولید بچه ماهی این شهرستان مازاد بر مصرف و به استان های قم، لرستان وکردستان ارسال شده است.
سرپرست شبکه دامپزشکی خمین با اشاره به اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی، بچه ماهی بیشتر از 5 گرم را تحت پوشش قرار می دهد گفت: بچه ماهی تولیدی خمین از نژاد ایرانی است که برای پرورش در بستر قنوات، رودخانه و سد ها و مزارع پرورشی مناسب هستند و تولید بچه ماهی از 5 سال گذشته در خمین شروع شد و در این مدت حدود 12 میلیون قطعه تحویل بهره برداران شده است.
رضایی تصریح کرد: سرما و یخبندان اوایل بهمن ماه امسال در خمین 200میلیون ریال خسارت به بخش شیلات وارد کرد که در شرایط کنونی از بین رفتن ماهی ها به دلیل سرما و یخبندان مبحثی قابل توجه در مدیریت حیات وحش کشور است و با توجه به اینکه این خسارات هزینه های سنگینی را به فرد خسارت دیده وارد می کند، موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.
وی افزود: کشور ایران به دلیل داشتن وسعت زیاد و شرایط اقلیمی و آب و هوایی متنوع، دارای زیستگاه های مختلف و متنوع گیاهی و جانوری است.
سرپرست شبکه دامپزشکی خمین با اشاره به فواید ماهی برای سلامتی گفت: بسیاری از غذاهایی که می خوریم دارای ویتامین D طبیعی نیستند و ماهی ها یی مانند سالمون، اره ماهی، ماهی خال مخالی حاوی مقدارزیادی ویتامین D در یک وعده هستند.
رضایی تصریح کرد: سایر ماهی های چرب مانند ماهی تن و ساردین حاوی دی هستند، اما در مقادیر بسیار پایین تر و ویتامین دی به مقدار کمی در زرده تخم مرغ، جگر گوساله و غذاهای غنی شده مانند غلات و شیر یافت می شود.
وی افزود: در شرایط کنونی و به دلیل محدودیت برداشت آبزیان از دریاها و اقیانوس ها، آبزی پروری در آب های داخلی مورد توجه ویژه اکثر شهرها قرار گرفته و جامعه جهانی، از بعد دیگری نیز به اهمیت تولید و مصرف آبزیان پی برده که موضوع کیفیت مناسب و ارزش غذایی گوشت ماهی نسبت به سایر فرآورده های غذایی از جمله موارد پراهمیت است و باید توجه داشت که با توجه به رشد جمعیت و نیاز مردم به غذا، آبزی پروری نه تنها یک فرصت، بلکه یک ضرورت است.
سرپرست شبکه دامپزشکی خمین با اشاره به ضرورت انجام اقدامات لازم به منظور جبران و جلوگیری از وارد شدن خسارت به صنعت ماهی گفت: تدوین و گسترش دستورالعمل قانونی برای ماهیگیران، ارائه و ارتقا اطلاعات تجاری و بازار عرضه و گواهی سیستم های گسترش به آنها، توسعه سیستم های ایمنی غذا برپایه فرآیند برای مصرف کنندگان، تمرکز برروی منابع آلودگی در ماهیگیری که سلامت انسان را به خطر می اندازد و بسترسازی برای تامین فضای مناسب برای نگهداری ماهی ها مجموعه اقداماتی است که باید جهت افزایش نقش آبزیان در امنیت غذایی جامعه مورد توجه قرار بگیرد
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید