پزم روستایی مستعد که نیاز به توجه جدی مسئولان دارد

دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۷۹ بازدید


بندر پزم تیاب از توابع بخش شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان است. این روستا یکی از بنادر مهم جنوب کشور به شمار می‌‌رود و قسمتی از پروتئین کشور از این بندر تامین می‌شود.
صید و صیادی شغل عمده ساحل نشینان و دریادلان منطقه پزم است که با تحمل سختی‌ها و مشکلات فراوان، در جدال با امواج سهمگین دریای عمان و اقیانوس هند، به منظور کسب روزی حلال، کمر همت بسته و در زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی و عدم وابستگی و ارزآوری هر چه بیشتر، یار و یاور نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. جمعیت این روستای ساحلی 2 هزار و 500 نفر است.
نام پزم برگرفته از پوزه کوهی است که در قسمت جنوب از سمت شرق وغرب ادامه دارد. روستای پزم تیاب با مساحت 76 هزار و 849 متر مربع در منتهی الیه جنوب شرق ایران در کنار آب‌های نیلگون دریای عمان واقع شده است.
این روستا از سمت شمال به دهستان جهلیان و از سمت جنوب به دریای عمان و از شرق به شهرستان کنارک و از مغرب به دریای عمان محدود است. مردم روستای پزم با تلاش بسیار به صید و صیادی اشتغال دارند.
افراد محلی و مسئولان منطقه از «پزم» به عنوان روستای موفق یاد می‌کنند، روستای پزم تیاب یکی از بنادر مهم جنوب کشورمان است.
صنایع دستی فقط برای برآورد نیازهای داخلی روستا است
فرماندار کنارک در باره روستای پزم به خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار کرد: آب و هوای گرم و مرطوب و مکان‌های تفریحی و گردشگری، ساحل زیبا و اسکله سنگی این روستا تنها بخشی از جاذبه‌های توریستی این منطقه است.
سید حسن سجادی افزود: صنایع دستی تنها برای تأمین نیاز‌های داخلی روستاست که از آن جمله می‌توان سوزن‌دوزی، حصیربافی و توربافی را نام برد.
وی بیان کرد: از مشکلات مهم این روستا نبود مدرسه راهنمایی پسرانه و دبیرستان است که دانش‌آموزان این منطقه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
فرماندار کنارک گفت: در این روستا یک پاسگاه نظامی و انتظامی دریابانی، دفتر شیلات، دهیاری، دفتر حفاظت از منابع آبزیان، مخابرات، پست بانک، تعاونی خدمات روستایی، تعاونی خدمات صیادی، مدارس ابتدایی و راهنمایی دخترانه، مدرسه دینی، نانوایی، نهضت سوادآموزی، حدود 20 مغازه خواروبار فروشی، قایق سازی، تعمیرگاه موتور لنج و قایق و کارخانجات کنسرو تن ماهی، انجماد ماهی، یخسازی و پودرماهی وجود دارد.
سجادی افزود: به دلیل آن‌که روستای پزم در کنار کوه قرار دارد در موقع بارندگی مردم این روستا با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.
وی نبود فضای سبز، فضای آموزشی و غیره را تنها بخشی از مشکلات این روستا عنوان کرد.
فرماندار کنارک گفت: از مسئولان درخواست می‌شود نسبت به احیای منابع درآمدی این روستا اهتمام بورزند زیرا این روستای ساحلی و زیبا می‌تواند نقش مهمی در جذب توریست و گردشگر در منطقه داشته باشد
منبع : خبرگزاری تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید