قم به اولین تولید کننده ماهی با سیستم بسته در خاورمیانه تبدیل خواهد شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۸ بازدید

سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، سرمایه‌گذاری در پرورش آبزیان را بسیار سودآور دانست و از احداث اولین مجتمع پرورش ماهی سیستم بسته کشور در شهر قم با مشارکت سرمایه گذاران خارجی با هدف تولید صادرات محور خبر داد

عالی پور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: در جلسه ای که با سرمایه گذاران نروژی و مدیریت شیلات قم داشتیم توافقات اولیه برای احداث اولین مجتمع پرورش ماهی با سیستم بسته کشور در شهر قم صورت گرفت و در صورت عقد قرارداد، استان قم به اولین تولید کننده ماهی با سیستم بسته در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری شرکت سولویک نروژ انجام خواهد شد افزود: فعالیت این شرکت در زمینه سیستم‌های بسته تقریبا منحصر به فرد بوده و رقیبی در دنیا ندارد و قبلا این طرح در کشورهای روسیه، بنگلادش و چند کشور دیگر انجام شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت افزود: استان قم به عنوان پایلوت اجرای طرح در نظر گرفته شده و طبق توافق با شرکت نروژی در صورتی که استان‌های دیگر بخواهند از این طرح استفاده نمایند به عنوان زیر مجموعه‌ای از استان قم مشغول شده و 10 درصد از هزینه‌های مربوطه را به این استان پرداخت خواهند کرد.

عالی‌پور با اشاره به خشکسالی مزمن سالهای گذشته و لزوم حفظ منابع آبی افزود: این سیستم به صورت کاملا بسته شبیه گلخانه های تولید میوه عمل میشود و به هیچ وجه ورودی و یا خروجی آب در این روش وجود نداشته و آب مورد نیاز پس از تامین در این سیستم در حال گردش بوده و به هیچ وجه خارج نخواهد شد.

وی اظهار داشت: به لحاظ شرایط آب و هوایی قم، این استان مکان مناسبی برای پرورش ماهی تیلاپیا که نوعی ماهی آب گرم است و تکثیر بسار خوبی دارد، بطوری که پس از 6 ماه وزن هر ماهی به 500 گرم میرسد و قرار است سالانه 500 تن از این نوع ماهی در قم تولید شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت به برنامه ریزی صادراتی برای محصولات این طرح تاکید کرد و گفت: این نوع ماهی در اروپا مشتری زیادی دارد ولی به دلیل آب و هوای آنجا امکان پرورش آن وجود ندارد زیرا ماهی تیلاپیا در دمای زیر 12 درجه قادر به ادامه حیات نیست لذا پس از تولید میتواند به کشورهای هدف صادر شده و ارز آوری بسیار خوبی برای استان داشته باشد.

وی یادآور شد: راه اندازی این طرح در حدود 3 میلیون یورو هزینه دارد

دیدگاه خود را بیان کنید