استقرار 17 قفس پرورش ماهي در سال جاري در استان گیلان

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

مديركل شيلات گيلان از افزايش 24 درصدي صيد انواع ماهيان استخواني و استقرار 17 قفس پرورش ماهي در مناطق ساحلي درياي 9 شهرستان گيلان براي توسعه طرح پرورش ماهي در قفس در سال جاري خبر داد.

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت سعيدي - ظرفيت توليد ماهي در مجموعه اين قفس‌ها را 200 هزار تن عنوان و اظهار كرد: با اجراي اين طرح و توسعه قفس‌هاي پرورش ماهي براي 20 هزار نفر اشتغالزايي مي‌شود.

وي اجراي اين طرح را جهشي در سال جهاد اقتصادي از نظر توليد و اشتغال در استان دانست و گفت: بعد از سپري كردن دوره پايلوت دو ساله نسبت به توسعه، ترويج و تعميم اين قفس‌ها اقدام خواهد شد.

مديركل شيلات گيلان از فيل ماهي و ماهي آزاد به عنوان ماهيان مورد استفاده براي پرورش در قفس نام برد و افزود: اين نوع از ماهيان گونه‌هاي مقاوم هستند.

وي با تاكيد بر مزاياي متعدد اين طرح نسبت به طرح‌هاي مزارع خاكي از جمله افزايش توليد و اشتغال، ميزان آلودگي پائين و نبود مشكل محدوديت آب و سوخت، گفت: هزينه اجراي اين طرح در دريا 40 درصد نسبت به طرح هاي مزارع خاكي كمتر است.

سعيدي نبود محدوديت زمين و آب، كيفيت مرغوب‌تر گوشت، استفاده ماهيان ديگر از پسماندهاي غذايي اين ماهيان را از ديگر مزاياي اين طرح نسبت به مزارع خاكي برشمرد.

وي گفت: اجراي طرح پرورش ماهي در قفس ضمن ايجاد اشتغال موجب حفظ ذخاير ماهيان دريايي، كاهش شيوع بيماري‌ها، ناچيز بودن ميزان آلودگي آب، ساماندهي صيادان و جلوگيري از بهره‌وري غيرمجاز از دريا مي‌شود.

مديركل شيلات گيلان يادآورشد: حفاظت بهتر از ماهيان دريايي، كاهش هزينه سرمايه گذاري، توليد بيشتر در واحد سطح و استفاده از غذاهاي طبيعي و گوشت با كيفيت بالاتر را از ديگر مزاياي اجرا و توسعه اين طرح ذكر كرد.

سعيدي از افزايش 24 درصدي صيد انواع ماهيان استخواني در گيلان خبر داد و گفت: در دهه دوم آذر ماه امسال شركت‌هاي تعاوني پره استان موفق شدند 24 درصد افزايش صيد نسبت به دهه مشابه در آذرماه سال قبل داشته باشند.

وي افزود: مجموع صيد شركت‌هاي تعاوني پره صيادي گيلان در اين دهه افزون بر 150 هزار و 794 كيلوگرم بوده كه اين مقدارصيد با توجه به كاهش تعداد شركت هاي فعال از 55 شركت به 49 شركت و كاهش تعداد دفعات پره‌كشي در دريا از هزار و 345 به 801 مرحله، افزايش خوبي را در ميزان صيد نشان مي‌دهد

دیدگاه خود را بیان کنید