بیش از 500 ميليون ریال تسهيلات براي طرح‌هاي توجيه داردام وطيورو آبزیان پرداخت می‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

آذربايجان شرقي: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از ارائه و پرداخت تسهیلات بیش از ۵۰۰ میلیون ریالی برای طرح‌های توجیه دار دام وطیور و آبزیان در استان خبر داد.

به گزارش ایلنا از آذربایجان شرقی، مهندس غفور عبدالهی درجلسه بررسی مشکلات بخش کشاورزی شهرستان عجب شیر افزود: این تسهیلات برای بازپرداخت دو ساله با ۱۰درصد کارمزد و برای بازپرداخت‌های بیش از دوسال با کارمزد ۱۳درصد محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه صاحبان این طرح‌ها برای ارائه طرح‌های توجیه دار خود می‌توانند در بخش‌های دام و طیور وآبزیان به مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها مراجعه نمایند افزود: در اجرای طرح‌های دام و طیور و آبزیان بسته به وسعت و بزرگی طرح‌ها، تسهیلات پرداخت می‌شود که معمولاً۸۰ درصد هزینه طرح‌ها از محل صندوق توسعه ملی و ۲۰درصد بقیه نیز بصورت آورده شخصی تامین می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه برای مقابله با تبعات خشکسالی سال‌های اخیر در استان سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های سازمان بر پیشگیری از افزایش کمّی دام سبک و افزایش جمعیت دام سنگین شکل گرفته است گفت: خشکسالی‌های اخیر از نظر کمیت باعث کاهش تولید علوفه و افزایش فشار بر مراتع استان گردیده و برنامه‌ریزیهای لازم جهت جلوگیری از کاهش تولیدات دامی ،بویژه گوشت قرمز در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه احتیاجات غالب دام سبک استان که منبع اصلی تولید گوشت قرمز محسوب می‌شود از مراتع تأمین می‌شود افزود: باید بگوییم، کاهش علوفه در مراتع استان اثر مستقیم بر تولیدات دام‌های سبک استان خواهد گذاشت.

مهندس عبدالهی بر تغییر روش‌های پرورش دام از سیستم سنتی به نیمه صنعتی و صنعتی تاکید کرد و افزود: ترویج آمیخته‌گری، به نژادی، جایگزینی جمعیت گاو بومی که تولید پایینی دارند با گاوهای دورگه و اصیل که از تولید قابل قبولی برخوردارند و نیز تشویق سرمایه‌گذاران به احداث واحدهای دامداری صنعتی بزرگ در همین راستا تلقی می‌گردد.

وی با بیان اینکه نهاده‌های یارانه دار شامل جو، ذرت، کنجاله، سویا، کنسانتره دامی، سبوس گندم، سویا و همچنین مکمل دامی بین دامداران استان توزیع شده است ادامه داد: خرید تضمینی دام مازاد دامداران، برنامه ریزی برای توسعه کشت نباتات علوفه‌ای با شیوه‌های نوین آبیاری، ذخیره سازی موثر مواد غذایی در فصول فراوانی محصولات زراعی، تخصیص تسهیلات کم بهره برای جبران خسارات وارده به دامداران و تغییر نگرش‌ها برای حمایت از تولید داخلی و مخالفت با واردات مواد پروتئینی از جمله سیاست‌هایی هستند که به موازات طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در دستور کار این سازمان قرار گرفته است

دیدگاه خود را بیان کنید