ذخائر ماهي منابع آبي استان بازسازي و احياء شد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۲۵ بازدید

مدير شيلات و آبزيان فارس : امسال با هدف بازسازي و احياء ذخائر ماهي منابع آبي استان فارس، تعداد يك ميليون و 637 هزار قطعه بچه ماهي گرمابي به وزن ميانگين 2تا 8 گرم در 13 منبع آبي رهاسازي شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه فارس، به نقل از روابط عمومي اداره‌كل شيلات استان، سعادت روز گذشته- شنبه 10 دي‌ماه- افزود: اين منابع آبي شامل سه منبع آبي طبيعي شهرستان خنج، ممسني و 10 منبع آبي نيمه طبيعي در شهرستان‌هاي لار، مرودشت، گراش، خنج، فسا، آباده، قيروكارزين، فيروزآباد و اقليد است.

وي گفت: براي اولين بار پس از مطالعات مقدماتي انجام شده در سد "ايزدخواست" با توجه به واگذاري پرورش ماهي قزل‌آلا در قفس در يك قرارداد مزايده دو ساله 20 هزار قطعه بچه‌ماهي قزل‌آلا به وزن ميانگين پنج گرم در اين سد رهاسازي شده است.

سعادت افزود: هم چنين امسال 296 نفر به بهره‌برداري از ذخائر ماهي در منابع آبي مشغول بودند و پيش‌بيني مي‌شود در برنامه پنجم 323 تن ماهي توليد شود.

وي با بيان اينكه توليد ماهي در منابع آبي فارس 36.7 كيلوگرم در هكتار برآورد شده است، اضافه كرد: نسبت به پيش‌بيني برنامه پنجم محقق شدن اين ميزان توليد نشان‌دهنده 2.8 درصد رشد است.

سعادت افزود: با بررسي آماري انجام شده در دو دهه گذشته، در صورت آبگيري كامل منابع آبي استان فارس، ظرفيت حداقلي توليد آبزيان در منابع آب‌هاي طبيعي و نيمه طبيعي به ميزان يك هزار تن در سال مي‌رسيد، اما با خشك شدن بسياري از منابع آبي مهم استان نظير تالاب كافتر در اقليد با وسعت چهار هزار و 800 هكتار و تالاب پريشان با وسعت چهار هزار و 500 هكتار و ارژن با وسعت يك هزار هكتار، با كاهش ذخائر آبزيان و توليد ماهي در منابع آبي استان روبرو شده‌ايم.

وي در بخشي ديگر از سخنان خود به گونه‌هاي ماهيان صيد شده اشاره و خاطرنشان كرد: ماهيان صيد شده از گونه‌هاي غير‌بومي در منابع آبي شامل گونه‌هاي كپور معمولي، فيتوفاگ، بيگ‌هد، آمور است كه 98.8 درصد كل صيد امسال را شامل مي‌شود.

اين مقام مسئول ادامه داد: از گونه‌هاي بومي منابع آبي استان نيز مي‌توان به سرخه، سس ماهي، سياه ماهي، زرده و باربولوس اشاره كرد.

سعادت يادآور شد: بالاترين وزن ماهي صيد شده در منابع آبي استان فارس از گونه‌هاي فيتوفاگ و بيگ‌هد با حداكثر وزن 57 كيلو‌گرم بوده است.

دیدگاه خود را بیان کنید