كشاورزی و شیلات سیستان و بلوچستان گنج پنهان ایران

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

زاهدان - ظرفیت و تنوع تولیدات كشاورزی و شیلاتی در تمام چهار فصل سال خطه زرخیز سیستان و بلوچستان را به گنج پنهان ایران زمین تبدیل كرده است

سیستان و بلوچستان با 18 میلیون و 700 هزار هكتار وسعت با آب و هوای چهارفصل می تواند نه تنها نیاز كامل جمعیت ایران را در بخش باغی، شیلات و لبنیات تامین كند بلكه قادر است بازار كشورهای همجوار را نیز اشباع نماید.

وجود آب و هوای مناسب و مدیترانه ای به ویژه در جنوب سیستان و بلوچستان موجب عمل آمدن انواع میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری شامل موز، انبه، پاپایا، چیكو، گواوا، خرما، مركبات، پسته، انگور و نیز محصولات خارج از فصل جالیزی، صیفی جات، سبزیجات، غلات، نباتات علوفه ای و گیاهان خودروی دارویی كمیاب می شود.

رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان می گوید هم اینك تنها 200 هزار هكتار از زمینهای حاصلخیز استان زیر كشت می رود كه محصول سالانه آن در تمامی بخشهای كشاورزی و دامی به سه میلیون تن می رسد در حالی كه ظرفیت تولید این بخش با اقدامی جهادی قابلیت افزایش 200 درصدی دارد.

دولت برای تامین آب مورد نیاز كشاورزی سیستان و بلوچستان اقدام به احداث 30 سد با حجم آبگیری سه میلیارد مترمكعب كرده كه طی 32 سال گذشته نیمی از آن به ظرفیت یك میلیارد و 400 میلیون مترمكعب به بهره برداری رسید و موجب رونق كشاورزی منطقه شده است.

هم اینك آب مورد نیاز سیستان و بلوچستان از طریق 11 هزار و 300 منبع آبی شامل چاه، قنات، چشمه و رودخانه های هیرمند، سرباز، لادیز و بمپور در مجموع با میزان آبدهی پنج میلیارد و 300 میلیون مترمكعب در سال، تامین می شود.

بر اساس گزارش سازمان امور اقتصاد و دارایی سیستان و بلوچستان گرچه تنها یك درصد از زمینهای سیستان و بلوچستان كشت می شود اما همین توانسته است بیش از 100 هزار شغل در بخشهای مختلف ایجاد كند و در آمد استان را در این فصل به بیش از 12 تریلیون ریال افزایش دهد.

شرایط اقلیمی و جغرافیایی سیستان و بلوچستان بستر مناسبی برای انجام فعالیتهای دامپروری نیز فراهم نموده بطوری كه با چهار میلیون و 300 هزار واحد دامی، بخش عمده اشتغال مردم این استان به همین بخش اختصاص یافته است.

وجود نژادهای منحصر به فرد بومی همچون گاو سیستانی، گاو دشتیاری، گوسفند و بز بلوچی و مرغ خزك و دشتیاری حائز اهمیت بوده و از جانب دیگر وجود كشورهای همسایه با فعالیت بارز دامپروری، زمینه ورود حجم قابل توجهی از انواع دام را به عنوان یك مزیت برجسته پیش روی مردم استان قرار داده است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان می گوید دولت برای رشد بخش كشاورزی و دامی اقدامات ارزشمندی در زمینه فراهم كردن بستر لازم به منظور بهره برداری از استعدادها و مزیتهای این بخش انجام داده بطوری كه با تولید سالانه 60 هزارتن گوشت علاوه بر نیاز استان بخش مهمی از نیاز پروتئین دیگر استانهای كشور نیز به خوبی تامین می شود.

كیخا در گفت و گو با ایرنا افزود: ایجاد 10 مجتمع بزرگ دامی، 23 كشتارگاه صنعتی، 25 واحد بسته بندی گوشت، 12 كارخانه تولید خوراك دام، بیش از هزار پرواربندی گوساله و نیز صدور 136 موافقت اصولی صنعت مرغ گوشتی با تولید سالانه سه میلیون و 500 هزار قطعه از جمله خدمات انجام شده در سیستان و بلوچستان است .

علاوه بر بخش كشاورزی و دامی، سیستان و بلوچستان به لحاظ دارا بودن 300 كیلومتر نوار ساحلی با دریای عمان و راهیابی به آبهای آزاد جهان و نیز وجود هفت هزار و 800منبع آبی شیرین فرصت مناسبی را برای رونق صنعت صید و صیادی در بخش شیلات فراهم نموده است. هم اینك 80 در صد تن ماهیان كشور در حوزه بنادر چابهار و كنارك صید می شود.

مدیركل اداره شیلات چابهار در این خصوص به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: منطقه گواتر شهرستان چابهار تنها نقطه كشور است كه قابلیت پرورش میگو برای دو نوبت را در سال دارد.

'غلامرضا سندگل' افزود: چابهار به دلیل تغییرات كم دما، ارتباط با آبهای آزاد و كیفیت بالای آب 'بهشت آبزی پروری' كشور است.

وی گفت: 42 هزار هكتار زمین مستعد پرورش میگو در شهرستان چابهار شناسایی شده كه بیش از چهار هزار هكتار آن در سایت گواتر فعال است و سه هزار نفر بطور مستقیم و شش هزار نفر بطورغیرمستقیم در صنعت پرورش میگوی سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند.

او افزود: همه اینها تنها 10درصد ظرفیت آبزی پروری سیستان و بلوچستان است.

وی با بیان اینكه بیش از 70 درصد میگوی تولیدی سیستان و بلوچستان به كشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می شود گفت: به باور كارشناسان، سیستان و بلوچستان به لحاظ قابلیتها و استعدادهای كشاورزی، دامی و شیلاتی و نیز آب و هوای مدیترانه ای، معتدل، گرمسیری و سردسیری در تمام فصول سال همچون گنجی پایان ناپذیر در جنوب شرق ایران می درخشد

دیدگاه خود را بیان کنید