انگل‌های خارجی موجب تلفات ماهیان آکواریومی می‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

رضایی آلودگی به انگل‌های خارجی در بین ماهیان آکواریومی را یکی از دلایل کاهش رشد و تلفات ماهیان آکواریومی آب شیرین عنوان کرد و گفت: آلودگی‌های انگلی پوست و آبشش ماهی اسکار و دیسکاس در شهرهای آبادان و خرمشهر مورد بررسی قرار گرفتند.
استادیار گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه ماهی‌ها در شرایط کم استرس به آزمایشگاه شیلات دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر منتقل شدند، بیان داشت: ماهی‌ها به صورت مجزا در آکواریوم‌های مجهز به هواده نگهداری شدند.
وی ادامه داد: نمونه‌هایی از پوست و آبشش ماهیان مورد آزمایش برای بررسی هیستوپاتولوژی تهیه شدند.
رضایی به نتایج بررسی‌ها اشاره کرد و اذعان داشت: از 20 عدد ماهی اسکار مورد آزمایش، 20 درصد آلودگی به انگل داکتیلوژیروس در پوست و 40 درصد آلودگی به این انگل را در آبشش نشان دادند.
استادیار گروه پاتوبیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: پوست پنج درصد از ماهیان و 10 درصد آبشش آنها آلودگی به انگل ژیروداکتیلوس را نشان داده ضمن اینکه آلودگی پوست به تریکودینا پنج درصد و آلودگی آبشش به این انگل 10 درصد مشاهد شد.
وی با اشاره به بررسی 20 عدد ماهی دیسکاس، تصریح کرد: پنج درصد از ماهیان دچار آلودگی به انگل داکتیلوژیروس در آبشش بودند و در پوست آنها آلودگی به داکتیلوژیروس مشاهده نشد.
به گفته رضایی، بررسی‌های آسیب‌شناسی ضایعات برگشت‌پذیر را در بافت‌های مبتلا به انگل‌های خارجی نشان ندادند

دیدگاه خود را بیان کنید