افزايش مصرف انساني كيلكا به 12 يا كاهش به دو درصد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۶ بازدید

در حالي كه صيادان كيلكا از كاهش مصرف انساني اين محصول به ميزان دو درصد خبر مي‌دهند، مديركل توسعه‌ بازار آبزيان سازمان شيلات تصريح كرد: ميزان مصرف انساني ماهيان كيلكا به بيش از 12 درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طي سال‌هاي گذشته 95 درصد از كيلكا ماهيان به عنوان يكي از مغذي‌ترين پروتئين درياي خزر درياي به پودرماهي تبديل مي‌شد و تنها پنج درصد آن مصرف انساني داشت كه سازمان شيلات طبق وعده‌هاي مكرر افزايش مصرف انساني اين گونه دريايي و فرآوري آن را از اهداف خود اعلام كرده بود.

اما به گفته صيادان كيلكا نه تنها مصرف انساني اين محصول افزايش نيافته است بلكه از پنج درصد به دو درصد كاهش يافته و صنايع تبديلي و بسته‌بندي شكل گرفته در اين زمينه از رده خارج شده‌اند.

اين درحالي است كه سازمان شيلات ايران از افزايش مصرف انساني كيلكا ماهيان از سه درصد به 12.5 درصد در سال جاري و همچنين رونق صنايع فرآوري اين محصول و اقتصادي بودن آن خبر مي‌دهد.

عيسي گلشاهي ـ مديركل دفتر بهبود كيفيت، فرآوري و توسعه‌ بازار آبزيان ـ در اين باره به ايسنا گفت: اين محصول در ميادين ميوه و تره‌بار، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و مغازه‌هاي سطح شهر عرضه مي‌شود و از امسال كيلكا سوخاري شده نيز روانه بازار مصرف شده است.

وي گفت: اين محصول فقط در شهرهاي ساحلي مبدا به صورت فله‌اي و در مخازن مخصوص حمل‌ونقل فروخته مي‌شود و در استان‌هاي ديگر بايد به صورت بسته‌بندي و فرآوري عرضه شود.

گلشاهي با تاكيد بر اقتصادي‌بودن صنعت فرآوري تبديلي ماهي كيلكا تصريح كرد: حدود 12 واحد در استان‌هاي تهران، مازندران، گيلان و گرگان ماهي كيلكا را فرآوري مي‌كنند و در استان مازندران رغبت مصرف انساني كيلكا ماهيان روبه افزايش چشم‌گير است.

به گفته وي تعطيلي واحدهاي فرآوري كيلكا ماهيان در استان گيلان به دليل بدهي اين مركز به بانك و صيادان بوده است.

هر كيلو ماهي كيلكا براي مصارف انساني 400 تومان و براي تبديل به پودر ماهي 230 تومان از صيادان خريداري مي‌شود كه قيمت آن از سال 80 تاكنون تنها 15 تومان افزايش داشته است

اردبیل جزو 10 استان برتر غیر ساحلی در تولید ماهی است

مدیر شیلات و آبزیان استان اردبیل از آغاز طرحهای توسعه پرورش ماهی در استان خبر داد و گفت: اردبیل جزو 10 استان برتر غیر ساحلی در تولید ماهی است

خبرنگار مهر، آرمان واعظی بعد از ظهر جمعه در آغاز طرح تکثیر بچه ماهی قزل آلا در اردبیل اظهار داشت: با اجرای این طرحها پیش بینی می شود امسال نسبت به سال گذشته پرورش و تولید ماهی در استان حدود 20 درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به تولید سه هزار تن انواع ماهیان سرد آبی و گرم آبی در 300 مزرعه پرورش ماهی در سال جاری از مکانیزه کردن مزارع و افزایش دو برابری تولید ماهی در دو سال آینده خبر داد.

مدیرشیلات و آبزیان استان اضافه کرد: برای تحقق این مهم به قابلیتهای شهرستانها حساب کرده ایم، چنانچه از ابتدای سال جاری تاکنون 25 هزار بچه ماهی برای تولید و تکثیر در اختیار پرورش دهندگان شهرستان کوثر قرار گرفته است.

وی افزود: درسالهای اخیر پرورش و تولید فیل ماهی، تاس ماهی، اوزون برون، سفید و کولمه در استان آغاز شده و تا دو سال دیگر جشن برداشت خاوریار هم در استان برگزار خواهد شد.

به گفته واعظی 17 میلیون قطعه در مرحله تخم سبز، 13 میلیون در مرحله چشم زده و شش میلیون قطعه نیز در مرحله بچه ماهی در بازارهای داخل و خارج از استان عرضه می شود

دیدگاه خود را بیان کنید