برای نجات تالاب انزلی باید جلوی ورود رسوبات گرفته شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۵ بازدید

بندرانزلی كارشناس ارشد رسوب ‌شناسی سازمان زمین ‌شناسی كشور درباره عملیات رسوب برداری از بستر تالاب درقالب طرح احیای تالاب انزلی گفت: از نظر سازمان زمین شناسی بهترین كار، جلوگیری از ورود رسوبات از بالادست است.

كریم‌خانی' روز یكشنبه در گفت ‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه رودخانه‌ها عامل ورود رسوبات به تالاب هستند، افزود: با مطالعه رودخانه های تاثیرگذار و اجرای پروژه های آبخیزداری در نقاط كلیدی و مهم، می توان از حمل رسوبات به تالاب پیشگیری كرد.

وی با اشاره به طرح مطالعات زمین شناختی تالاب افزود: بررسی ها حاكی از این است كه رسوبات تالاب انزلی پتانسیل استحصال برخی فلزات سنگین مانند تیتان، كرم و كبالت را دارد .

كارشناس ارشد رسوب‌شناسی سازمان زمین‌شناسی ادامه داد: خود رسوبات تالاب انزلی نیز خاك زراعی خوبی است كه می توان از آن در نقاط فاقد خاك مناسب كشاورزی استفاده كرد.

وی تاكید كرد: برای احیای تالاب انزلی همكاری برخی ارگان‌ها مانند استانداری، جهاد كشاورزی، شیلات، محیط زیست و سازمان زمین شناسی ضروری است.

كریم خانی با بیان اینكه داشتن اطلاعات موثق به طرح احیای تالاب انزلی كمك می كند، افزود: سازمان زمین شناسی می تواند بازوی مشورتی خیلی خوبی برای احیای تالاب باشد.

وی با تاكید بر اهمیت تشكیل اتاق فكر برای احیای تالاب گفت: این اتاق فكر باید از متخصصان بخش‌های مختلف بهره بگیرد.

كارشناس ارشد رسوب‌شناسی سازمان زمین‌شناسی به افزایش حجم رسوبات و همچنین توسعه زمین های نیزاری در داخل تالاب اشاره و خاطرنشان كرد: برای نجات تالاب انزلی اگر امروز به فكر باشیم، بهتر از فرداست.

وی ادامه داد: هرچه شهر و انسان به حریم تالاب انزلی نفوذ كند و آن را تحت سیطره خود قرار دهد، كوچك و كوچك‌تر شده و از هستی ساقط می شود.

كریم خانی بیان داشت: مطالعات زمین شناختی تالاب انزلی از نظر ویژگی های رسوب شناسی درحال انجام است كه با تفسیر آن، علاوه بر شناخت مواد موجود در رسوبات می توان تغییرات سطح آب تالاب و سایر شاخص های مورد نظر را دریافت

اجراي طرح تحقيقاتي براي افزايش مقاومت ميگوهاي پرورشي

بوشهر/ واحد مرکزی خبر/ اقتصادی باکتریهای پروبیوتیک متناسب با شرایط استان بوشهر برای افزایش مقاومت میگوهای پرورشی شناسایی شده است.

یکی از مشکلات حوزه پرورش آبزیان شیوع بیمارهایی است که گاه خسارات جبران ناپذیری به آبزیان پرورشی وارد می کنند.

برای مقابله با این بیماریها معمولا quotation mark از آنتی بیوتیک ها استفاده می شود که اگر چه بیماری را از بین می برد مشکلاتی برای انسان و آبزی ایجاد می کند. محققان برای مقابله با مشکل آنتی بیوتیک ها تلاش می کنند از پروبیوتیک ها استفاده کنند.

پرو بیوتیکها باکتری های مفیدی هستند که از رشد باکتری مضر جلوگیری می کنند.

آقای آیین جمشید رییس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر گفت : طرحی پژوهشی با عنوان جداسازی و شناسایی مولکولی باکتریهای پروبیوتیک در این مرکز علمی اجرا شده است تا باکتری پروبیوتیکی متناسب با شرایط استان تولید شود. خانم دکتر میر بخش مجری این طرح نیز گفت : اجرای این طرح دو سال طول کشیده است. او افزود : در فصل پرورش میگو از میگوهای سفید غربی (وانامی) و محیط زیست آنها نمونه گرفتیم و باکتری های پروبیوتیکی را که در رشد میگوها ، افزایش کیفیت آب و جلوگیری از بروز بیماریها موثرند را جدا کردیم. این پژوهشگر افزود:پیش از این پروبیوتیکهایی وجود داشت که با شرایط استان بوشهر هماهنگ نبود اما اکنون ما به پروبیوتیک هایی دست یافته ایم که با شرایط اقلیمی استان مانند دمای بالای هوا و شوری زیاد آب همخوانی دارد و موفق شده ایم آنها را در بانک جهانی ژن ثبت کنیم.

خانم دکتر میر بخش گفت: این ژن با نام اختصاری IRAN SHRIMP) IS) به نام کشورمان ثبت شده است. 250 میلیون ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است

ورود بی رویه پسابهای سمی به رودخانه های گیلان

ورود بی رویه پسابهای صنعتی، شهری، کشاورزی و بیمارستانی به رودخانه ها، دریا و تالابها از معضلات اساسی گیلان بوده و به درد بی درمان منطقه بدل شده است

خبرنگار مهر، از آنجا که آبهای سطحی منابع اصلی تامین کننده آب برای مصارف مختلف خانگی، شهری، کشاورزی و صنعتی را تشکیل می دهند، بنابراین آلوده شده آنها توسط انواع آلایندهها از قبیل زه آبهای اراضی کشاورزی، پسابهای صنعتی، شهری و خانگی اثرات سوء و جبران ناپذیری بر این منابع حیاتی وارد می کند و از طرفی سلامتی و بهداشت جوامع را به خطر می اندازد، اگر چه تصفیه و سالم ساختن مجدد آن سبب صرف هزینه گزافی خواهد شد.

همچنین از مهمترین اثرات ورود پساب به رودخانه می توان به کاهش اکسیژن محلول، پیدایش بوهای زننده در اثر اکسیداسیون غیرهوازی، مهاجرت یا مرگ ومیر آبزیان، ممانعت از نفوذ نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز، ورود مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ترکیباته ازته و فسفاته و ورود عوامل بیماریزا به آب را اشاره کرد

در سالهای اخیر اجرای طرحهای توسعه کشاورزی و صنعتی در گیلان بویژه اطراف رودخانه ها بدون در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی آنها همراه با رشد روزافزون جمعیت موجب شده است که حجم پسابهای صنعتی، شهری و زه آبهای کشاورزی که به رودخانه ها می ریزد، هر ساله افزایش یابد.

مدیرکل محیط زیست گیلان در این باره گفت: بیشترین حجم فاضلاب وارده به تالابها، دریا و رودخانه فاضلابهای شهری و کشاورزی تشکیل می دهند اما به لحاظ درجه سمیت و خطر، فاضلابهای صنعتی هستند.

امیر عبدوس افزود: نمونه برداری که ماهانه و سالانه از هر واحد صنعتی انجام شود اگر خارج از استاندارد بودن میزان کیفیت فاضلاب این واحد را نشان دهد، برخورد قضایی خواهد شد.

وی همچنین عمده ترین مشکل زیست محیط استان را آلودگی آب عنوان کرد و اظهارداشت: گیلان بیشترین حجم آبهای زیر زمینی را در کشور دارد.

فاضلابهای صنعتی، شهری، کشاورزی و بیمارستانی آبهای زیر زمینی و ساحلی را تهدید می کند

مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه سطح سفره های آبهای زیر زمینی استانهای شمالی به ویژه گیلان بالاست، گفت: فاضلابهای صنعتی، شهری، کشاورزی و بیمارستانی آبهای زیر زمینی و ساحلی را به شدت تهدید می کند.

وی افزود: اقدامات موثر و گسترده ای در سطح استان برای بهبود این وضعیت نیاز است که باید مردم و مسئولان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.

عبدوس با عنوان اینکه بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی عمده ترین مشکل دفع پسماند در گیلان است، گفت: براساس ضوابط دفن بهداشتی پسماندها هیچ نقطه ای برای دفن پسماند در استان وجود ندارد و در تمامی 31 مرکزدفن پسماند گیلان، دفن غیر بهداشتی انجام می شود.

وی یادآورشد: سفره های آبهای زیر زمینی آلوده هستند اما میزان آلودگی بر اساس استانداردها و مقادیر مجاز از سوی آب و فاضلاب شهری، روستایی و شرکت آب منطقه ای گیلان بررسی می شود اگر از آن حد استاندارد آلودگی بالاتر باشد باید به مردم اطلاع رسانی تا مردم از آب چاه استفاده نکنند.

به هر حال آب شرط وجود حیات است و عمده واکنشهای شیمیایی در محیط آبی صورت می‌ گیرد، آب به دلیل پاره ای خواص ویژه اساسی نقش تنظیم کننده‌ ای در طبیعت داشته و آن را در برابر تغییرات ناگهانی دما حفظ می ‌کند.

آب بعد از مصارف گوناگون خانگی، کشاورزی، صنعتی و غیره تبدیل به پساب می ‌شود، برای جلوگیری از آلودگی آب و محیط زیست توسط این پسابها باید راهکارهای برای تصفیه و استفاده مجدد از آنها اتخاذ کرد.

در این رابطه یک کارشناس مسائل زیست محیطی با اشاره به اینکه آبهای آلوده‌ ای که در کارخانجات و مراکز صنعتی تولید می شود به ‌شدت سمی هستند، گفت: فاضلابهای صنعتی نسبت به نوع صنایع، ترکیبات شیمیایی مختلفی دارند و وقتی وارد دریاها می ‌شوند، باعث آلودگی آب و مرگ آبزیان می شوند.

آرسنیک، سرب، کادمیم و جیوه مهمترین ترکیبات پسابهای صنعتی هستند

علی جعفری افزود: بسته به نوع کارخانه ‌ها و محصول تولیدی، ترکیبات شیمیایی و درصد آنها در پسابهای صنعتی متفاوت است اما از مهمترین این ترکیبات می ‌توان به آرسنیک، سرب، کادمیم و جیوه اشاره کرد

وی اظهارداشت: این مواد از طریق پساب کارخانجات تهیه کاغذ، پلاستیک، مواد دفع آفات نباتی و استخراج معادن وارد آبهای جاری و محیط زیست می ‌شود.

این کارشناس مسائل زیست محیطی به فاضلابهای کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این فاضلابها، سموم کشاورزی مانند هیدروکربنهای هالوژنه، DDT، آلودین، ترکیبات فسفردار از قبیل پاراتیون وجود دارد.

وی همچنین با بیان اینکه ترکیبات هالوژنه بسیار خطرناک هستند، افزود: هنگامی که این ترکیبات توام با آب کشاورزی در لایه ‌های زمین نفوذ یا به بیرون از محیط کشاورزی هدایت شوند، باعث ایجاد فاضلابهای کشاورزی فوق‌ العاده خطرناک خواهند کرد.

جعفری ادامه داد: در پسابهای شهری انواع موجودات ریز، میکروبها و ویروس‌ ها و چند نوع مواد شیمیایی معین وجود دارد که عمده‌ ترین آن آمونیاک و نیز مقداری اوره است.

ترکیبات هالوژنه بسیار خطرناک هستند

وی اظهارداشت: این فاضلابها باید از مسیرهای سر بسته به محل تصفیه هدایت و برای خنثی سازی محیط قلیایی این فاضلابها که محیط مناسب برای رشد و نمو میکروبهاست، از کلر استفاده ‌شود.

وی همچنین به انواع آلایندههای موجود در فاضلابهای شهری از قبیل آلاینده بیولوژیکی و شیمیایی اشاره کرد و افزود: آلاینده بیولوژیکی از دفع پسابهای بیمارستانی و مراکز بهداشتی شهری ناشی می ‌شود

وی یادآورشد: بیشتر آلاینده های شیمیایی از دفع پسابهای خانگی شامل مصرف شویندههاست که روز به روز مصرف آنها بیشتر می ‌شود، این آلایندهها به دلیل وجود عامل حلقوی در ساختمان مولکول شوینده غیرقابل تجزیه بیولوژیکی در تصفیه‌ خانه ‌ها هستند.

بدون شک آب و فاضلابها برای استفاده و برای برگشت به محیط یا استفاده مجدد نیاز به تصفیه دارند، روشهای مختلفی برای تصفیه آبها و فاضلابها وجود دارد که بسته به مصارف آب و نوع آلودگی از این روشها استفاده می ‌شود، عمده‌ ترین‌ روشهای تصفیه آب شامل تصفیه مکانیکی آب، تصفیه شیمیایی آب، تصفیه آب به روش اسمز معکوس، تصفیه بیوشیمیایی آب و فیلتراسیون آب است

دیدگاه خود را بیان کنید