60 درصد مرجانهای دریایی چابهار به سایت جدید منتقل شدند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۳۲ بازدید

رییس مركز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار گفت: تاكنون 60 درصداز مرجانهای دریایی این خطه بخاطر توسعه اسكله شهید بهشتی، به سایت جدید واقع در پایین دست هتل لیپار منتقل شده است.

اژدری'روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: ساخت و توسعه اسكله شهیدبهشتی كه ازحدود شش سال قبل آغازشده ازجمله برنامه های توسعه ای شرق كشور است كه برای ایجاد آن باید بیش از 300 هزار قطعه مرجان در گستره ای به وسعت پنج هكتار جابجا شود.

وی اظهار داشت: كار انتقال این مرجانها كه از خانواده های آگروپورا، بشقابی، سنگی و مغزی هستند با هماهنگی كلیه نیروهای متخصص از آبان ماه امسال آغاز شده و در صورت تامین اعتبارات لازم در بهمن ماه به پایان می رسد.

وی گفت: برای انتقال مرجانها به سایت جدید كه به تایید دستگاه نظارت و سازمان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز رسیده،12میلیارد و450 میلیون ریال هزینه پیش بینی شده كه تاكنون دو میلیارد و 490میلیون ریال آن پرداخت شده است.

اژدری افزود: روش ابداعی انتقال انبوه مرجانها در چابهار با استفاده از سبد فلزی كه به تایید كارشناسان خارجی رسیده، برای اولین بار در جهان با موفقیت در حال اجرا است.

به گفته رییس مركز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار، ایران پس از كشورهای استرالیا و آمریكا ، سومین كشور جهان به لحاظ داشتن فناوری انتقال انبوه مرجانها است.

وی گفت: در این روش، غواصان، مرجانها را به آرامی و بدون وارد آمدن استرس جدا كرده و در سبد فلزی شناور در زیر آب قرار می دهند، سپس قایقها سبدهای شناور راباسرعت دو گره دریایی (دو مایل دریایی) به محل جدید كه به صورت مصنوعی ساخته شده است منتقل كرده و با چسب مخصوص می چسبانند.

وی افزود: مرجانها به سبب اینكه بیش از 30 هزار گونه آبزی را در خود پناه می دهند، نقش حائز اهمیتی در اكوسیستم دریاها دارند زیرا محل مناسبی برای زادآوری و تولید موادغذایی آبزیان می باشند.

رییس مركزتحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار گفت: بعد از جنگلهای حرا در كمربندسبز جهان، مرجانها در تثبیت CO2 (دی اكسیدكربن) نقش اساسی ایفا می كنند.

اژدری افزود: مرجانها دی اكسید كربن آب را گرفته و پس از تركیب باكلسیم، هیكل خود كه از موادآهكی است، می سازند.

وی اظهار داشت: مرجانها بخاطر داشتن پاك ترین نوع كلسیم تصفیه شده، در مصارف پزشكی ازقبیل ساخت استخوان، دندان سازی و داروهای علاج كننده بیماریهای سخت همچون سرطان كاربرد دارند.

وی با بیان اینكه صنعت اكوتوریسم مرجانها در جهان چند دهه قدمت دارد، گفت: بر اساس برآورد دانشمندان از هر كیلومترمربع كلنی مرجانها بین 150 تا 600 هزار دلار سود عاید بشر می شود

دیدگاه خود را بیان کنید