كاهش مصرف كودهای شیمیایی آبزی پروری برای تولید محصولات ارگانیك

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۵۲ بازدید

مدیركل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات ایران گفت: برای دستیابی به تولید محصولات آبزی پروری ارگانیك، كاهش مصرف كودهای شیمیایی آبزی پروری در دستور كار قرار دارد

ایرنا از سازمان شیلات ایران، 'مرتضی افراسیابی' افزود: با برگزاری كلاس های آموزشی و توجیه آبزی پروران برای تولید محصولات ارگانیك، سعی در فرهنگ سازی و كاهش مصرف كودهای شیمیایی داریم.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت كود شیمیایی در تولید ماهیان گرمابی ، نیاز آبزی پروران به كود شیمیایی سالانه بین 38 تا 42 هزار تن پیش بینی می شود كه این نیاز هر سال برای استفاده از سهمیه كود شیمیایی یارانه ای به مراجع ذیربط در وزارت جهاد كشاورزی (معاونت بهبود تولیدات گیاهی) منعكس می شود تا متناسب با میزان یارانه و موجودی كود شیمیایی این نهاده در اختیار آبزی پروران قرار گیرد.

افراسیابی اظهارداشت: هم اكنون پرورش دهندگان ماهیان گرمابی به سه نوع كود شیمیایی اوره، فسفاته و ازته برای پرورش اینگونه از ماهیان نیاز دارند.

وی گفت: این اقدام در سال جاری صورت گرفته به طوریكه تاكنون 50 درصد كود شیمیایی مورد نیاز آبزی پروران كشور تامین شده است.

مدیركل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین با اشاره به درخواست اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی برای واردات كود شیمیایی تصریح كرد: تقاضای این اتحادیه به وزارت جهاد كشاورزی منعكس و این وزارتخانه براساس رویه موجود با این درخواست موافقت كرده است.

افراسیابی با بیان اینكه سه استان شمالی كشور و استان خوزستان 90 درصد ماهیان گرمابی كشور را تولید می كنند، افزود: با توجه به بهبود شرایط و مدیریت تولید در منابع آبی طبیعی، نیمه طبیعی و مزارع پرورش كپور ماهیان انتظار می رود تولید ماهیان گرمابی در كشور افزایش یابد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات كشور تاكید كرد: كودهای شیمیایی آبزی پروری كه به رشد غذای پلانكتونی ماهیان گرمابی كمك كرده و در نتیجه منجر به افزایش عملكرد تولید اینگونه از ماهیان می شود، باید به موقع و قبل از فصل پرورش در اختیار آبزی پروران قرار گیرد

دیدگاه خود را بیان کنید