فعالیت‌های انسانی اکوسیستم‌های آبی را آلوده می‌کند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۷۹ بازدید

استاد گروه بیولوژی دریای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: اکوسیستم‌های آبی همواره در معرض آلودگی با آلاینده‌های حاصل از فعالیت انسانی است

خبرگزاری فارس از بندر انزلی نگین سلامات صبح امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان خور موسی را یکی از اکوسیستم‌های دریایی در جنوب غربی ایران و شمال خلیج فارس نامید و اظهار داشت: خور موسی محل صید بسیاری از آبزیان و ماهیان خوراکی جنوب است.
وی با بیان اینکه اکوسیستم‌های آبی همواره در معرض آلودگی با آلاینده‌های حاصل از فعالیت انسانی هستند، افزود: به دلیل وجود بستر نرم و گلی با جریان آرام در خور موسی و همچنین وجود صنایع مختلف از جمله پتروشیمی و اسکله‌های نفتی در اطراف این خور، آبزیان منطقه به‌ویژه ماهی‌ها در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند.
استاد گروه بیولوژی دریای دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر مهم‌ترین وظیفه کلیه در ماهی را تنظیم میزان آب و نمک از طریق دفع مواد نیتروژن‌دار زائد ذکر کرد و بیان داشت: تعداد 50 قطعه ماهی شانک زرد باله از پنج ایستگاه پتروشیمی، جعفری، اسکله نفتی مجیدیه، غزاله و زنگی در خور موسی نمونه‌برداری شد.
وی ادامه داد: قرار گرفتن طولانی مدت آبزیان به ویژه ماهی‌ها در مجاورت آلاینده‌های محیطی موجب تغییر در ساختار هیستولوژیکی سلول‌ها و ایجاد آسیب‌ها می‌شود و عملکرد بافت و اندام‌ها تغییر می‌کند.
سلامات اذعان داشت: وجود عوارض بافتی مذکور در کلیه ماهی شانک در خورموسی می‌تواند نشان‌دهنده وجود آلاینده‌ها و اثرات مخرب آنها بر آبزیان موجود در این خور به‌ویژه ماهی‌ها باشد.
دانشجوی دکترای تخصصی بهداشت و بیماری‌های آبزیان نیز در این جلسه گفت: فرآورده‌های دریایی به دلیل طبع ساده، لذیذ بودن و تنوع جایگاه ویژه‌ای بین مردم جهان دارند.
محمد نوروزی ماهی را از جمله فرآورده‌های دریایی عنوان کرد که 20 درصد از مجموع پروتئین حیوانی مورد احتیاج بشر را تامین می‌کند و افزود: ماهی فیتوفاگ یکی از مهم‌ترین ماهیان پرورشی ایران است که 65 درصد از میزان تولید ماهیان پرورشی کشور را به خود اختصاص داده و بیشترین سهم را بین ماهیان گرم‌آبی دارد.
وی ادامه داد: عدم توجه به نکته‌های بهداشتی و شرایط اصولی مشکلاتی از جمله بالا بودن ضایعات در زمان پس از صید را به دنبال داشته است.
نوروزی با اشاره به اینکه به‌کارگیری شیوه‌های مناسب حمل و نقل در زمان پس از صید از میزان ضایعات کم می‌کند، بیان داشت: این امر مدت زمان نگهداری ماهی را افزایش داده و کشور را در استفاده بهتر از منابع آبی یاری می‌کند

دیدگاه خود را بیان کنید