میکروب استخرها در آلودگی ماهیان تاثیرگذار است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۷ بازدید

عضو گروه تخصصی بهداشت مواد غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: بالا بودن بار میکروبی آب استخرهای پرورشی می‌تواند نقش مهمی در آلودگی ماهیان صید شده داشته باشد

خبرگزاری فارس از بندر انزلی، محمدرضا خانی عصر امروز در جمع پژوهشگران آبزی‌پروری این شهرستان به ارزیابی باکتریایی آب استخرهای پرورش ماهیان گرم‌آبی در فصل برداشت ماهی در گیلان اشاره کرد و اظهار داشت: مخاطره‌های بهداشتی بالقوه مربوط به محصولات آبزی‌پروری ناشی از آلوده‌کننده‌ای است که در مدت پرورش ماهی در استخر موجب آلودگی می‌شود.
وی با بیان اینکه مخاطره‌های بهداشتی بالقوه پس از صید ماهی به دلیل جابه‌جایی، حمل و نقل، فرآوری و نگهداری نامناسب پدیدار می‌شود، افزود: بالا بودن بار میکروبی آب استخرهای پرورشی می‌تواند نقش مهمی در آلودگی ماهیان صید شده داشته باشد و به عنوان یک مخاطره برای مصرف‌کنندگان این ماده غذایی محسوب شود.
خانی، اطلاع از وضعیت میکروبی آب استخرهای پرورشی که تصور می‌شود رابطه مستقیم با میزان آلودگی باکتریایی ماهیان دارند، را ضروری خواند و تصریح کرد: آب استخرهای پرورشی ماهیان گرم‌آبی که از ماهیان با ارزش اقتصادی و پرورشی هستند از نظر میزان آلودگی باکتریایی با توجه به شاخص‌های بهداشتی بررسی شد.
عضو گروه تخصصی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات با اشاره به نتایج آزمایش‌ها، خاطر نشان کرد: بین میزان آلودگی آب استخرهای پرورشی و منبع تامین‌کننده آب آنها رابطه معناداری برقرار است و احتمال بالا بودن میزان آلودگی و جدا شدن باکتری‌های بیماری‌زا در ماهیانی که در استخرهای آلوده‌تر پرورش می‌یابند وجود دارد.
کارشناس آزمایشگاه ویروس‌شناسی بخش بهداشت و بیماری‌های آبزیان بندر انزلی نیز در این جلسه به مقایسه اثر دوز آرام‌بخشی آسپرومازین و پروپوفول بر اندازه طحال ماهی قزل‌آلا اشاره کرد و گفت: طیف وسیعی از شرایط موجب ایجاد اسپلنومگالی می‌شود.
معصومه امینی افزود: بزرگ‌شدگی طحال تحت تاثیر داروی بیهوشی در ماهی قزل‌آلا ممکن است در تغییر رادیوگرافی اسپلنومگالی پاتولوژیک آنها اختلال ایجاد کند.
وی با بیان اینکه آسپرومازین داروی مناسبی برای مقید کردن ماهی قزل‌آلا برای رادیوگرافی محوطه شکمی نیست، تصریح کرد: پروپوفول یک داروی بیهوش‌کننده سریع‌الاثر و کوتاه اثر است و می‌توان آن را بدون عوارض پیش از معاینه بالینی یا رادیولوژی ماهی قزل‌آلای ناآرام تجویز کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم تحقیقات تهران نیز در این جلسه بیماری سوراخ شدن سر را یکی از بیماری‌های تک‌یاخته‌ای مهم در انواع ماهیان آکواریومی عنوان کرد و اظهار داشت: عامل این بیماری هگزامیتا اسپیرونکلئوس است.
محمد نوروزی با اشاره به گزارش بیماری سوراخ سر در ماهی فلاور هورن و درمان آن، افزود: علائم بیماری شامل بی‌اشتهایی، وجود سوراخ‌ها، دپرس شدید، تغییر رنگ و تیره شدن بدن و زخم‌های چرکی در سر و بیرون‌زدگی شدید چشم‌هاست.
وی استفاده از محلول مولتی ویتامین در درمان بیماری مذکور را موثر خواند و بیان داشت: رنگ ماهی پس از یک هفته درمان به حالت نخست برگشته و در نمونه‌گیری دوباره از سوراخ‌های سر آلودگی به هگزامیتا مشاهده نشده است.
به گفته نوروزی، وضعیت شنا و فعالیت ماهی پس از گذشت 16 روز به حالت طبیعی برگشت

دیدگاه خود را بیان کنید