25 کشتی ایران در دریای خزر تردد دارند

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۹ بازدید

رئیس دبیرخانه دریای خزر وزارت امور خارجه کشورمان گفت: 25 کشتی تملکی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر وجود دارد.

خبرنگارمهر، مجتبی دمیرچی چهارشنبه شب در جلسه آشنایی با ظرفیتهای استان گلستان در زمینه مسایل دریای خزر گفت: از دیگر اقدامات کشور در دریای خزر که مذاکرات آن شروع شده، فعالیتهای شیلاتی و اکتشاف گاز از چاه امیر کبیر است.

وی افزود: در مذاکرات کشورهای تازه استقلال یافته ادعا داشتند که دریای خزر بین ایران و شوروی سابق در یک خط فرضی موهوم از حسینقلی تا آستارا تقسیم شده بود اما پاسخ ایران این بود که دریای خزر تقسیم نشده و مشترک است.

دمیرچی ادامه داد: راهبردی که ایران داشت این بود که دریای خزر وضعیتی که در زمان شوروی داشته همچنان پا برجا بماند و فروپاشی شوروی نباید به حقوق ایران لطمه ای بزند.

وی اذعان داشت: امروز در بین کشورهای حوزه دریای خزر اتفاق نظر وجود دارد که سطح آب تقسیم نشده باقی بماند ولی یک پهنه ملی تعیین شود.

دمیرچی افزودد: این ایده مورد توافق قرار گرفته است و برای تعیین عرض این پهنه در حال بحث و گفتگو هستیم.

وی با اشاره به منابع زیر بستر دریای خزر گفت: در این مورد نیز باید بین کشورهای حاشیه دریای خزر توافق صورت بگیرد، روسیه، قزاقستان و آذربایجان استفاده از خط میانی را پیشنهاد دادند اما ایران موافقت نکرده است.

رئیس دبیرخانه دریای خزر وزارت امورخارجه افزود: ایران همواره پافشاری می کند که تحولاتی که در نتیجه فروپاشی شوروی رخ داده است نباید حقوق ایران را تضییع کند.

35 نام برای خزر وجود دارد

وی ادامه داد: 35 نام برای دریای خزر وجود دارد و بصورت غیر رسمی از این نامها می توان استفاده کرد اما نام رسمی این دریا "خزر" است.

دمیرچی تصریح کرد: کمیته ای در سازمان ملل وجود دارد و کشورهای دنیا نیز به دنبال نام واحد برای اماکن جغرافیایی هستند، این کمیته مصوب کرد که همان نامی که در معاهدات بین شوروی و ایران استفاده شده است نام برده شود.

وی افزود: این بحث همزمان با بحث نام خلیج فارس مطرح شد و موضع رسمی ایران این بود که نامی که در اسناد رسمی قرار گرفته است یعنی خلیج فارس مبنا قرار گیرد.

دمیرچی ادامه داد: به فارسی دریای خزر و به انگلیسی کاسپین مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: در رابطه با مرزبندی دریای خزر برخی کشورها به دنبال القای این هستند که مرز وجود دارد اما ایران به دنبال این است که بگوید مرزی نیست ولی محدوده صید تا زمانی که به توافق برسیم همان 10 مایل است.

در ادامه جلسه هاشمی معاون دبیر خانه دریای خزر وزارت امورخارجه نیز گفت: کنوانسیون تهران اولین قرار داد پنج جانبه ای است که در رابطه با حفاظت دریای خزر امضا شده و لازم الاجراست.

وی ادامه داد: مهمترین بحث تعیین حق در کنوانسیون و امضای چهار پروتکل دیگر است .

هاشمی گفت: کشورهای مختلف در رابطه با شیلات نظرات مختلف دارند، در اجلاس کمیسیون منابع زنده دریای خزر تصمیم گرفته شد که برای سال 2012 صید ماهیان خاویاری جز برای موارد علمی ممنوع باشد

دیدگاه خود را بیان کنید