لزوم مدیریت مسئولانه ماهیگیری در دریای خزر

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۰۷ بازدید

مدیرکل شیلات گیلان بر ضرورت بهره ‌برداری پایدار و مدیریت مسئولانه ماهیگیری در دریای خزر تاکید کرد

سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با مدیریت مسئولانه می توان همه فرصت‌ های شغلی که وجود دارد و همچنین تنوع زیستی و اکولوژی خود را حفظ و این امانت را به آیندگان تحویل داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه صیادی از سخت‌ ترین فعالیتهای شغلی است، اظهارداشت: متأسفانه میزان درآمدی که از این شغل حاصل می‌ شود برای صیادان کافی نیست بنابراین باید به اقتصادی کردن این فعالیتها پرداخت.

مدیرکل شیلات گیلان گفت: برای این کار باید محورهای مهمی همچون کاهش تلاش صید، کاهش ضایعات صید، افزایش کیفیت صید و بازاریابی مناسب محصولات مدنظر قرار گیرد تا جامعه صیادی بتواند از اثرات اقتصادی فعالیت خود بیشتر بهره ببرد.

وی در ادامه به نقش توسعه شیلات در بهبود شرایط اقتصادی روستاها و حرکت برای رسیدن به توسعه پایدار مناطق روستایی اشاره کرد و افزود: در سالیان گذشته تفکر شیلات تنها به مناطق ساحلی جنوب یا شمال کشور معطوف بوده و این فکر که روزی شیلات می‌ تواند در آبهای داخلی و در اکثر نقاط مختلف کشور نفوذ و بتواند مؤثر باشد، قابل درک نبود.

سعیدی اظهارداشت: اما امروز با توسعه شیلات در آبهای داخلی می ‌توان عملا در اکثر روستاهای کشور که از لحاظ منابع آبی دارای شرایط مناسبی هستند، تولید آبزیان پرورشی را مشاهده کرد.

وی گفت: با توجه به شرایط خاص مناطق روستایی کشور و عدم وجود اشتغال مؤثری که بتواند قشر روستایی را در این مناطق ماندگار و فرزندان آنان اشتغال کشاورزی را که یکی از مهمترین عوامل تامین نیاز امنیت غذایی برای کشور است را حفظ کنند در چنین شرایطی شیلات با ایجاد صدها مزرعه کوچک و بزرگ درسطح کشور توانسته در این زمینه شرایط مناسبی را فراهم کند.

مدیرکل شیلات گیلان یادآورشد: در مناطقی از کشور که این توسعه اتفاق افتاده شرایط اقتصادی روستاها با ایجاد شغلی مناسب و دائمی بهبود یافته اشت

دیدگاه خود را بیان کنید