افزایش ظرفیت آبزی پروری كشور در دستور كار قرار گرفت

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۴۱ بازدید

مدیر كل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران گفت: در راستای قانون برنامه پنجم توسعه، افزایش ظرفیت آبزی پروری در دستور كار این سازمان قرار گرفته است.

ایرنا از سازمان شیلات ایران، 'رجبعلی قربان زاده' توسعه شیلات كشور را به دلیل وجود اكوسیستم های مختلف یك مزیت دانست و افزود: این مزیت فرصت مناسبی برای افزایش ظرفیت اشتغالزایی در این بخش به شمار می رود.

وی با اشاره به این كه امروزه در دنیا روند میزان صید رو به كاهش است اظهار داشت: بر اساس آمار بخش ماهیگیری فائو از سال 1995 میلادی نسبت صید به آبزی‌ پروری تغییر داشته است.

وی گفت: بر همین اساس میزان صید 75 درصد و آبزی‌ پروری 25 درصد بوده، اما هم اكنون این میزان به 55 درصد صید و 45 درصد آبزی‌ پروری تغییر كرده است.

قربان زاده ادامه داد: این آمار تغییر رویكرد دنیا را نشان می‌دهد و در این میان باید تلاش كنیم تا ظرفیت‌های آبزی‌ پروری كشور را افزایش دهیم.

وی تصریح كرد: سال 2003 میلادی سازمان شیلات ایران عضو كمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند شد كه همین امر باعث شد تا بتوانیم از حق سهم كشور در اقیانوس هند بهره ببریم.

قربان زاده اظهار داشت: هم‌ اكنون از یك هزار و 300 شناور، 51 شناور در آبهای آزاد اقیانوس هند فعالیت می كنند كه می‌توانند آزادانه عملیات صید و برداشت ماهی را انجام دهند.

وی افزود: در آب‌های داخلی نیز روی كاهش صید، بهینه‌ سازی، پایداری در بهره‌وری و مدیریت منابع شیلات ایران برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: توسعه آبزی ‌پروری مهم‌ترین برنامه‌ریزی سازمان شیلات ایران است، چرا كه ظرفیت خیلی مطلوبی در كشور وجود دارد.

قربان زاده با بیان این كه پرورش ماهی در قفس از اولویت‌های شیلات ایران به شمار می‌رود گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در آب‌های خلیج فارس و شمال كشور حداقل 200 هزار تن توانایی تولید پرورش ماهی در قفس وجود دارد.

وی در خصوص بودجه و تسهیلات این سازمان افزود: طی سال های گذشته ردیف كمك‌های فنی و اعتباری شیلات بخشی از اعتبارات وزارتخانه بود، ولی از سال گذشته این ردیف برای شیلات مستقل شد و علاوه بر پیگیری‌های انجام شده و حمایت های همه جانبه وزیر جهاد كشاورزی، میزان یارانه تسهیلات از 8/3 میلیارد تومان به حدود 14 میلیارد تومان افزایش یافت كه با تلفیق منابع بانكی رشد قابل توجه ای نسب به سال گذشته خواهیم داشت.

قربان زاده تصریح كرد: جهت‌گیری سازمان شیلات ایران حركت به سوی پرورش ماهیان خاویاری و پرورش انواع گونه‌های ماهیان دریایی است.

وی ادامه داد: طی سال های گذشته برای پرورش میگو اقدامات مناسبی انجام شده و هم‌ اكنون حدود 12 هزار هكتار زمین آماده كشت میگو است.

وی، بیماری لكه سفید در برخی از مزارع پرورش میگو، سرمازدگی و عدم توانایی بازپرداخت وام‌های پرورش ‌دهندگان میگو را از جمله مشكلات این صنعت دانست و افزود: با توجه به تصویب بسته حمایتی دولت برای میگوكاران و ورود میگوی وانامی این صنعت رشد خوبی داشته است.

قربان زاده اضافه كرد: میگوی وانامی مقاومت زیادی در مقابل بیماری لكه سفید و قابلیت دو بار كشت در سال را دارد.

وی تصریح كرد: سال گذشته تولید میگو به بیش از شش هزار تن رسید كه پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود هشت هزار تن برداشت محصول داشته باشیم.

قربان زاده با بیان این كه استان بوشهر از پیشگامان تولید میگوی پرورشی كشور است، ادامه داد: هم اكنون ظرفیت تولید 150 هزار تن میگو در كشور وجود دارد كه این محصول علاوه بر مزایای فوق‌العاده اشتغالزایی، جنبه ارزآوری و صادرات آن بسیار حائز اهمیت است.

وی اظهار داشت: برای نخستین بار طی سال جاری كشت و برداشت میگوی پرورشی گونه وانامی در سایت پرورش میگوی گمیشان در استان گلستان صورت گرفت كه مازاد آن به چهار كشور نیز صادر شده است.

وی اضافه كرد: سال گذشته بر اساس تفاهم نامه‌ ای بین سازمان شیلات ایران، معاونت و آب و خاك جهاد كشاورزی و سازمان تحقیقات كمیته اجرایی تشكیل شد كه پیگیری اجرای امور را بر عهده گرفت.

قربان زاده ادامه داد: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد حوضچه‌های آبیاری تحت فشار كشور در اختیار شیلات ایران قرار گیرد تا برای استفاده بهینه از این منابع آبی با امكانات فنی عملیات رهاسازی بچه ماهی در این حوزچه ها صورت گیرد.

وی افزود: در زمینه چاه‌های آب كشاورزی نیز مذاكره مفیدی با وزارت نیرو صورت گرفت كه می‌تواند میزان تولید انواع آبزیان را حداقل 200 هزار تن افزایش دهد.

قربان زاده، به ورود گونه‌های پر تولید نظیر گونه تیلاپیا كه از مصر وارد كشور شده اشاره كرد و افزود: تمام مراحل تكثیر و پرورش این گونه ماهی وارداتی در شهر بافق استان یزد انجام شده و در انتظار مجوز سازمان محیط زیست برای گسترش این گونه ماهی هستیم.

وی در خصوص ویژگی‌های گونه ماهی تیلاپیا اظهار داشت: این ماهی قابلیت تولید و پرورش یك دوره رشد كامل در یك تانكر آب غنی شده را دارد.

وی تاكید كرد: ورود این گونه ماهی در چرخه تولید، می تواند جهش بزرگی در تولید آبزیان كشور ایجاد كند

دیدگاه خود را بیان کنید