فراگیری صید غیرمجاز خاویار

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

روند کاهش تولید خاویار در دریای خزر در حالی اتفاق می افتد که میزان تولید این محصول اکنون به پایین ترین حد خود رسیده و این گونه با ارزش رو به انقراض قرار گرفته است

خبرنگار مهر، میزان تولید خاویار در استان گلستان در 20 سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بود و به حدود دو تن رسیده است. این کاهش درحالی است که گلستان روزگارانی قطب تولید خاویار در خزر بود و اکنون استحصال خاویار در خزر به یک رویا تبدیل شده است.

صید غیرمجاز، روند روبه رشد آلودگی ها سبب شد تا میزان تولید خاویار در خزر رو به کاهش رود و کم کم از خاویار خزری چیزی در ذهن و خاطره ها باقی نخواهد ماند.

مدیرکل شیلات گلستان گفت: در سال 70 تولیدات خاویار استان 125 تن بوده است که امروز به کمتر از دو تن رسیده است و این خط آخر تولیدات خاویار است.

علی اکبر پاسندی افزود: با کاهش خاویار در دریا می خواهیم برند و جایگاه اول در تولید خاویار را در گلستان حفظ کنیم.
مدیرکل شیلات از کلنگ زنی دو مزرعه ماهیان خاویاری در بندرگز با ظرفیت 615 تن خاویار، 95 تن گوشت خاویار خبر داد.

وی بیان داشت: 35 میلیارد تومان تسهیلات بانکی به این امر اختصاص داده شده است و در چهار سال آینده شاهد بهره برداری گوشت خاویار هستیم و در سال 91 نیز شاهد بهره برداری از خاویار این مزارع پرورشی هستیم

60 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در مازندران تولید می شود

مدیرکل شیلات مازندران گفت: 60 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا امسال در مازندران تولید شد.

خبرنگار مهر، حسن حبیب نژاد عصر سه شنبه در مراسم افتتاح نخستین مرکز تخصصی تکثیر ماهیان خاویاری در مازندران افزود: مازندران با شرایط اقلیمی دارای ظرفیت بالای برای توسعه فعالیت شیلاتی است.

مدیرکل شیلات مازندران افزود: اگر همه ظرفیتهای بالقوه استان را به بلفعل تبدیل کنیم می توان ظرفیت 80 هزار تنی پرورش ماهی را به 250هزار تن برسانیم.

وی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیتهای دریای استان، تامین خوراک آبزیان و تامین بچه ماهی از دو فاکتور شاخص استفاده ازاین ظرفیت است.

حبیب نژاد افزود: در یک ماه اخیر مراکز بخش خصوصی حدود 20 میلیون تخم بچه ماهی قزل آلا در استان تولید کردند.

وی، از صدورپروانه دو منظوره برای چاهه ای آرتزین در استان خبرداد و افزود: با اجرای این طرح می توان از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی و شیلات استفاده کرد.

وی ادامه داد: نقش شیلات در تولید ماهیان گرمابی، خاویاری، قزل آلا و آزاد و برای تامین اشتغال فارغ التحصیلان ضروری است.

نخستین مرکز تخصصی تکثیر ماهیان خاویاری کشور با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد تومان و اشتغالزایی 27 نفر بهره برداری شده است.

200 هزار قطعه ماهی مولد زنده با ظرفیت دو تا پنج گرمی و نگهداری مولدین نارس از تولیدات این طرح است.

دیدگاه خود را بیان کنید