طرح پرورش ماهي در قفس در آذربايجان غربي اجرا مي‌شود

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۱ بازدید

مديريت شيلات و آبزيان آذربايجان غربي از اجراي طرح پرورش ماهي در قفس در استان تا پايان سال جاري خبر داد

وهاب‌زاده"، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، افزود: قفس‌هاي اجراي اين طرح آماده است، اما تورهاي آن که از کشورهاي اروپايي خريداري خواهد شد، فعلا انجام نشده که مسلما با خريد و وارد کردن اين تورها، طرح فوق تا پايان امسال به اجرا گذاشته مي‌شود.

وي با بيان اينکه تحقق يافتن اين پروژه در گرو شناسايي‌هاي به عمل آمده، استعدادهاي صورت گرفته و با در نظر گرفتن منابع آبي موجود در هر منطقه ممکن است، افزود: با توجه به اين نکات اميد است که اجراي اين پروژه در شهرستانهاي ماکو، پلدشت، سلماس و نقده محقق شود.

سرپرست مديريت شيلات و آبزيان آذربايجان غربي در خصوص مزاياي پرورش ماهي در قفس گفت: سهولت در احداث و اجرا نسبت به استخرهاي خاکي و بتوني، هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري کمتر و توليد در سطح بيشتر در واحد سطح و استفاده اصولي از منابع آبهاي طبيعي و نيمه طبيعي با توان توليد پايين از جمله مزاياي پرورش ماهي در قفس است.

وهاب‌زاده محصور کردن ماهيان در يک سطح کم و مصرف انرژي کمتر و تبديل انرژي به ماده بيشتر، امکان توسعه بيشتر و قابليت جابجايي راحت‌تر، استفاده از غذاي طبيعي و زنده و در نتيجه کيفيت بالاي گوشت را از ديگر مزاياي پرورش ماهي در قفس عنوان کرد.

وي گفت: قفسها به دو نوع عمده ثابت و شناور ساخته مي‌شوند.

وي در ادامه انتخاب محل مناسب براي پرورش ماهي در قفس را مهمترين مساله دانست و تصريح کرد: اين امر بر روي هزينه‌هاي ساختماني، هزينه‌هاي جاري، ميزان رشد و بقاي ماهيان و طول عمر مفيد قفسها تاثير مي‌گذارد.

وي با اشاره به اينکه در آذربايجان غربي هر دو گونه قزل‌آلاي رنگين کمان و ماهيان کپور مي‌تواند مورد استفاده پرورشي قرار گيرد، گفت: بهتر است براي پرورش هر دو گونه از روش پرورش در قفس و تغذيه دستي استفاده كرد.

سرپرست مديريت شيلات و آبزيان آذربايجان غربي در پايان گفت: با توجه به مزايا و معايب هر روش بايد ديد که هر منبع آبي چه استعدادي را براي پرورش و نوع ماهي، طلب مي‌كند و هر روش با در نظر گرفتن شرايط خاص خود داراي چه مزايا و معايب خاص خود است

دیدگاه خود را بیان کنید