جمع‌آوری گیاه آزولا از تالاب انزلی برای نخستین بار

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۴ بازدید

جمع‌آوری گیاه آزولا از تالاب انزلی برای نخستین بار

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست از جمع‌آوری گیاه آزولا از تالاب انزلی توسط دستگاهی جدید برای نخستین بار خبر داد و گفت: این روش در فصل بهار عملیاتی خواهد شد

باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص گیاه آزولا که بر روی سطح تالاب انزلی وجود دارد، اظهار داشت: آزولا جلبکی است که اوایل انقلاب اسلامی(سال‌های 1366 و 1367) از کشور فیلیپین به ایران وارد شده است و در واقع این گیاه، یک گیاه سطح‌زی است که روی سطح آب رشد می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع گیاه آزولا روی آب شناور است و سراشر از ازت است اما مشکلی که برای آبزیان و تالاب‌ها ایجاد می‌کند، این است که از نفوذ نور به اعماق آب جلوگیری می‌کند در نتیجه موجوداتی که برای فوتوسنتز به نور نیاز دارند با مشکل مواجه می‌شوند و چون ریشه‌های آزولا اکسیژن آب را می‌گیرد کمبود اکسیژن در آب به وجود می‌آید که باعث خفگی آبزیان می‌شود.

کریمی عنوان کرد: گیاه آزولا مانع نشستن پرندگان بر روی آب و مانع از پیدا کردن غذا توسط پرندگان می‌شود و یک نوع حفاظ بر روی سطح آب ایجاد می‌کند.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: البته گیاه آزولا اثرات شیمیایی مخربی ندارد و در مزارع برنج به عنوان کود سبز یا کود بیولوژیکی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در خصوص راه مقابله با گیاه آزولا تأکید کرد: راه مقابله با آزولا جمع‌آوری فیزیکی آنها است و ما چند بار توسط بخش خصوصی اقدام به این کار کرده‌ایم و با آنها قرارداد بسته‌ایم که این کار را انجام دهند اما متأسفانه تا به حال راه‌ها و روش‌های صرفه‌جویانه‌ای که از نظر اقتصادی توجیه داشته باشد برای این کار پیدا نکرده‌ایم.

کریمی با بیان اینکه اگر بتوان آزولا را از سطح تالاب انزلی جمع‌آوری کرد می‌توان به منبعی سرشار از ازت دست‌ پیدا کرد، بیان کرد: تا به حال 3 بار با بخش خصوصی قرارداد بسته‌ایم که آنها آزولا را از تالاب انزلی جمع‌آوری کنند و به آنها مجوز دادیم اما به دلیل اینکه توجیه اقتصادی نداشته است این کار را انجام نداده‌اند.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست ادامه داد: البته اخیراً کسی پیدا شده است که مدعی است با دستگاهی که ابداع کرده است، می‌تواند آزولا را از سطح آب تالاب انزلی جمع‌آوری کند.

وی با بیان اینکه دستگاهی که این فرد می‌خواهد آزولا را از تالاب انزلی جمع‌آوری کند، مورد قبول محیط زیست است، گفت: ما این فرد را به استانداری گیلان معرفی کرده‌ایم که با این روش ابداعی بتوان آزولا را از سطح تالاب انزلی جمع‌آوری کرد.

کریمی عنوان کرد: این دستگاهی که ابداع شده، دستگاه پمپاژ است که مکنده دارد و مانند جاروبرقی عمل می‌کند و آزولا را از سطح آب می‌مکد و در محفظه‌هایی نگه می‌دارد و پس از جداسازی آن از گل، آزولا را خشک کرده و بسته‌بندی می‌شود تا در مزارع برنج به عنوان کود استفاده ‌شود.

معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: امیدواریم با اجازه استانداری این فرد در فصل بهار بتواند با این دستگاه آزولا را از تالاب انزلی جمع‌آوری کند.

وی با بیان اینکه این روش به منابع مالی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: چون منابع مالی احیای تالاب انزلی در اختیار استانداری است، استانداری باید این روش را تأیید کند ضمن اینکه این روش برای نخستین با در ایران انجام می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید