توليد سالانه حدود 15 هزار تن ماهي سردآبي در مازندران

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۸۶ بازدید

توليد سالانه حدود 15 هزار تن ماهي سردآبي در مازندران

مديرکل شيلات مازندران : ميزان توليد ماهيان سردآبي در استان حدود 15هزار تن در سال است

حبيب‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه مازندران، افزود: 140 مزرعه پرورش ماهي قزل‌آلا به روش نيمه متراكم در مناطق دشتي به مساحت چهار هكتار در مازندران وجود دارد که توليد آن دو هزار و 486 تن است.

وي ادامه داد: چهار مزرعه پرورش ماهيان خاوياري به مساحت شش دهم هكتار در مازندران وجود دارد که 85 تن ماهي خاوياري توليد مي‌کند.

مديرکل شيلات مازندران با اشاره به وجود دو سد خاكي با مساحت 206 هكتار اظهار داشت: 29 مركز ماهيان زينتي در استان وجود دارد که دو ميليون و 352 هزار قطعه ماهيان زينتي است و در مجموع 53 هزار و 80 تن انواع آبزيان پرورشي در اين مراكز توليد مي‌شود.

حبيب‌نژاد يادآور شد: بخش آبزي پروري و توليد ماهيان پرورشي مازندران توانسته فرصتهاي جديد شغلي را براي اشتغال جوانان بيکار روستايي فراهم کند.

وي افزود: پيش بيني مي‌شود حدود پنج هزار و 515 نفر به صورت مستقيم در بخش شيلات مازندران فعاليت کنند.

مديرکل شيلات مازندران با بيان اينکه ميزان توليد ماهيان سردآبي استان حدود 15هزار تن در سال است، افزود: مازندران در اين زمينه با در اختيار داشتن 12.5 درصد توليد كشور، رتبه دوم را در اختيار دارد.

حبيب‌نژاد با تاکيد بر ضرورت استفاده از فناوري روز و دانش آبزي پروري در تمامي مراحل توليد اظهار كرد: مازندران از ظرفيت بالاي شيلاتي برخوردار است و توليدكنندگان مي‌توانند با بكارگيري دانش فني و علمي آبزي پروري و شركت در دوره‌هاي آموزشي تخصصي و علمي هزينه توليد را كاهش و بهره‌وري و كيفيت توليد را افزايش دهند.

وي با اعلام اينکه سرانه مصرف ماهي در مازندران 11كيلوگرم و بالاتر از ميانگين كشوري است، به ايسنا گفت: در حال حاضر سرانه مصرف ماهي در كشور هشت كيلوگرم است.

مديرکل شيلات مازندران تصريح کرد: سياست شيلات استان در برنامه پنجم توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور، براساس توسعه پايدار و متوازن آبزي پروري با تأكيد بر ارتقاي بهره‌وري و اجراي سيستمهاي مكانيزاسيون و توليد محصولي با كيفيت در سطح مزارع پرورش ماهي استان استوار است.

وي همچنين اظهار كرد: بهره‌گيري از تکنولوژي نوين آبزي پروري در قالب اجراي سيسيتمهاي مکانيزاسيون و استفاده از تجهيزات و ماشين‌آلات، استفاده از روشهاي نوين آبزي پروري، ارتقاي دانش فني و مهارت حرفه‌اي بهره‌برداران و پرورش گونه‌هاي جديد از جمله سياستهاي شيلات مازندران در برنامه پنجم توسعه است.

وي با بيان اقدامات شيلات در خصوص توليد و عرضه بهداشتي ماهيان پرورشي، به اجراي پروژه دريافت گواهينامه مديريت کيفيت(iso22000) درسطح سه مزرعه توليد ماهيان سردآبي در مناطق هراز، چالوس و تنکابن اشاره کرد و گفت: اين امر به منظور توليد محصولي با کيفيت ماهي قزل‌آلا در سطح مزارع صورت گرفته است.

حبيب‌نژاد اجراي پروژه توليد، صيد و عرضه بهداشتي ماهيان پرورشي در سطح استان، برنامه‌ريزي به منظور احداث مراکز عرضه زنده ماهيان پرورشي در سطح شهرستانها با مشارکت بخش خصوصي، برنامه‌ريزي به منظور احداث بازار محلي در سطح شهرستانها را از جمله طرحهاي موفق شيلاتي استان عنوان کرد

دیدگاه خود را بیان کنید