دریا بعد از نفت از منابع مهم و ارزشمند کشور است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۷ بازدید

دریا بعد از نفت از منابع مهم و ارزشمند کشور است

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، دریا را از منابع مهم و ارزشمند کشور بعد از نفت دانست

خبرگزاری فارس از خرمشهر، علی‌اکبر متکان ظهر امروز در سمینار محیط زیست دریا که در دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار شد اظهار کرد: یکی از منابع مهم و ارزشمند کشور ما بعد از نفت، دریا است و به خاطر بهره‌مندی از نفت به ویژه در سال‌های گذشته اهمیت کمتری را به دریا نشان داده‌ایم.

وی افزود: نقش دریا از جنبه‌های گوناگون شامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، گردشگری و غیره به ویژه با توجه به وسعت مرزهای آبی و تملک کشورمان بر روی دریا اهمیتی دوچندان دارد اما متأسفانه آن طور که انتظار می‌رود در حوزه شناخت دریا و بهره برداری و استفاده همه جانبه از آن موفق نبوده‌ایم.

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری خاطرنشان کرد: حوزه‌های مرتبط با دریا از چهار جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرند که با توسعه پایدار ارتباط نزدیکی دارند.

متکان تصریح کرد: چالش‌ها و موضوعات مرتبط به محیط زیست دریا در چهار محور سازمانی، نیروی متخصص، داده‌ها و اطلاعات و همچنین بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در درجه اول اهمیت بحث سازمانی قرار دارد زیرا ما در تشکیلات سازمانی با وجود افراد زحمتکشی که در سازمان‌های مختلف از قبیل مرکز ملی اقیانوس‌شناسی، یونسکو، شیلات، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان‌های هواشناسی، زمین‌شناسی و نقشه برداری به دلایل متعدد عملکرد ضعیفی داریم.

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری با اشاره به اینکه اکثر این سازمان‌ها به صورت متمرکز کار نمی‌کنند گفت: متولیان این سازمان‌ها به دلایل متعددی با مشکلات زیادی مواجه هستند و نتوانسته‌اند که آن طور که شایسته است بحث دریا را توسعه دهند.

متکان افزود: در حوزه‌های آکادمیک نیز با وجود فرهنگ‌سازی‌های زیادی که صورت گرفته به دلیل وجود سایر عوامل، هنوز اطلاعات ناقصی در دست است.

وی در ادامه به کمبود نیروی متخصص در حوزه دریا اشاره و تصریح کرد: تعداد کسانی که در حوزه دریا صاحب فکر و اندیشه هستند در کشور ما بسیار محدود است.

معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: ما در کشور دو دانشگاه تخصصی داریم که به کار تربیت نیرو در این حوزه می‌پردازند که یکی از آنها دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر است و به دلیل جوان بودن رشته‌های دریایی در کشور این دانشگاه‌ها نیز هنوز جوان بوده و به تکامل نرسیده‌اند.

متکان با اشاره به رشد سریع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: این رشد با گذشته قابل مقایسه نیست اما با اینحال ما نتوانستیم در این رشته‌ها نیز به اهدافی که در خور این منابع عظیم باشد دست پیدا کنیم.

وی در ادامه به عدم وجود فرهنگ به اشتراک گذاری داده‌ها در کشور خاطرنشان کرد: ما هنوز از فقدان یک پایگاه داده مرکزی در کشور رنج می‌بریم و داده‌های ما بیشتر در آرشیوها و بایگانی‌های راکد نگهداری می‌شوند و استفاده از آنها به دلیل عدم دسترسی و یا عدم اطلاع، بسیار محدود است.

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری همچنین یکی دیگر از حوزه‌های قابل بررسی در زمینه دریا را بحث‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عنوان کرده و افزود: در این زمینه نیز در بحث‌های مختلفی از قبیل بهره‌مندی از کشتی‌های تحقیقاتی، ایستگاه‌های تحقیقاتی، بحث‌های نرم‌افزاری و امکانات آزمایشگاهی، استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و غیره همگی به عنوان مسائلی هستند که در این حوزه مطرح شده و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستند.

متکان در پایان با بیان اینکه وحدت رویه و جلوگیری از موازی‌کاری در این حوزه امری ضروری است گفت: کشور ما جزء کشورهایی است که لطف خداوند شامل آن شده و از منابع عظیم خدادادی بهره می‌برد و دستگاه‌های دولتی با حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همینطور اختصاص تشکیلات سازمانی برای استفاده از این امکانات باید تلاش‌های زیادی را انجام دهند

دیدگاه خود را بیان کنید