تالاب کجی نمکزار نهبندان پدیده طبیعی منحصر به فرد شرق ایران است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

تالاب کجی نمکزار نهبندان پدیده طبیعی منحصر به فرد شرق ایران است

رئیس اداره محیط زیست نهبندان گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان از پدیده‌های بی‌نظیر و منحصر به‌فرد شرق کشور به شمار می‌رود

حسینی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: تالاب کجی نمکزار نهبندان با دارا بودن مناظر زیبای طبیعی و ویژگی‌های خاص، مهمترین و بهترین جاذبه زیست‌محیطی و گردشگری این شهرستان به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه تالاب طبیعی و زیبای کجی نمکزار در 75 کیلومتری شمال شهر نهبندان و در حاشیه محور نهبندان به بیرجند قرار دارد، تصریح کرد: این تالاب بیش از 22 هزار هکتار وسعت دارد که با توجه به خشکسالی‌های چندین ساله اما همچنان زنده و چشم‌نواز است.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با اشاره به اینکه در 2 هزار کیلومتر مرزهای شرق کشور همچین جاذبه زیست محیطی منحصر به فردی وجود ندارد، افزود: این تالاب تنها آبگیری است که به رودخانه و حتی آبراهه‌ها وصل نمی‌شود و در تابستان خشک و در زمستان با جوشیدن آب آبگیری و پذیرای پرندگان و حیوانات مختلف و متعددی است.

حسینی یادآور شد: این تالاب شوره‌زاری وسیع است و این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی تبدیل شده و محل زندگی پرندگان و حیوانات فراوانی است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در فصل‌های پاییز و زمستان تالاب کجی نمکزار نهبندان دارای آب است، این تالاب محل امنی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی محسوب می‌شود و هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در آن مامن و سکنا می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان گفت: این تالاب با برخورداری از برآمدگی‌های خشکی همراه با پوشش گیاهی مناسب برای تخم‌گذاری پرندگان محسوب می‌شود.

حسینی پوشش گیاهی عمده تالاب کجی نمکزار نهبندان را تاغ، قیچ و گز عنوان کرد و افزود: این گیاهان از پوشش نسبتا خوبی در این منطقه برخوردار هستند.

وی ادامه داد: به دلیل بارندگی‌ها اخیر در شهرستان این تالاب هم‌اکنون آبگیری شده که در کنار آن بوته‌های فراوان گز، هالوکنموم، آتریپلکس و نی رشد کرده و به چشم می‌خورد.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان با اشاره به اینکه بیش از 14 گونه پرنده اعم از گونه‌های مهاجر آبزی و کنار آبزی در این تالاب یافت می‌شوند، تصریح کرد: بلدرچین معمولی، زاغ نوک قرمز، زاغی، عقاب طلایی، زاغ‌بور، دال، چکاوک کاکلی، هوبره، سبزه قبا، جغد کوچک، گنجشک درختی، دم جنبانک، ابلق، هدهد و پرستو از پرندگان مهاجر تالاب کجی نمکزار نهبندان به شمار می‌روند.

حسینی اظهار داشت: 14 گونه پستاندار نظیر خرگوش، خارپشت، پامسواکی بزرگ، گرگ، روباه، تشی، کفتار و پایکا در تالاب کجی نمکزار نهبندان زندگی می‌کنند.

وی در ادامه به زیستن 10 گونه خزنده در این تالاب اشاره کرد و گفت: مارهای قیطانی، دشتی، جعفری، پلنگی و بزمجه بیابانی از جمله این خزندگان محسوب می‌شوند.

رئیس اداره محیط زیست نهبندان یادآور شد: طبق آمار سالانه بیش از 5 هزار پرنده مهاجر را در این تالاب مشاهده می‌شوند که در این میان پرنده‌ای به نام زاغ بور که گونه‌ای نادر در جهان است و فقط آن را در حاشیه کویرهای ایران در استان‌های سمنان، یزد و خراسان جنوبی می‌توان یافت، به این تالاب مهاجرت می‌کند.

دیدگاه خود را بیان کنید