بزرگترین سد خاکی لرستان آماده آبگیری است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۳ بازدید

بزرگترین سد خاکی لرستان آماده آبگیری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی سد مروک لرستان 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آماده آبگیری است

سیفی در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساخت بدنه سد مروک در استان لرستان از سال 1382 و ساخت شبکه آبیاری و زهکشی آن از سال 84 آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سد مروک بزرگترین سد خاکی استان لرستان است، ادامه داد: در حال حاضر عملیات اجرایی این پروژه 87 درصد پیشرفت دارد و در صورت تأمین اعتبار کافی در سال 1392 به بهره برداری می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان بیان داشت: با آبگیری سد مروک دورود بیش از 9 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی سیلاخور به آبی تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان گفت: با افتتاح سد مروک برای دو هزار نفر هم به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می شود

سیفی یادآور شد: سد مروک سدی است از نوع سنگریزه ای با هسته رسی به ارتفاع 67 متر، عرض تاج 12 متر و طول تاج 451 متر که قابلیت تنظیم 60 میلیون مترمکعب آب را خواهد داشت.

وی گفت: با بهره برداری از سد و شبکه پایاب سد مروک، ضمن مهار سیلابهای سالیانه رودخانه تیره زمینهای کشاورزی شهرستانهای دورود و بروجرد تحت پوشش شیوه های نوین آبیاری قرار خواهد گرفت که نقش مهمی در رونق اقتصادی منطقه خواهد داشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان ادامه داد: حجم مخزن سد مروک نیز 120 میلیون مترمکعب و مساحت مخزن آن شش هزار و 700 مترمربع خواهد بود.

وی با بیان اینکه سد مروک در 37 کیلومتری شمال غرب دورود و در بخش سیلاخور قرار گرفته است، یادآور شد: تامین آب زراعی دشت سیلاخور، کنترل سیلاب، توسعه آبزی پروری و شیلات و توسعه گردشگری و صنعت از جمله اهداف احداث سد مروک است.

سیفی ادامه داد: تولید انرژی برق آبی به مقدار 1.7 مگاوات، تغذیه مصنوعی آبهای زیرزمینی و تغذیه آبخوان اراضی هدف از دیگر اهداف اجرای این پروژه است

دیدگاه خود را بیان کنید