اثرات مخرب كلر موجود در آبهاي آشاميدني كلرزده

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۵ بازدید

اثرات مخرب كلر موجود در آبهاي آشاميدني كلرزده

آب" فراوانترین ماده مرکب بر روی کره زمین است و بیش از 75 درصد جرم یک انسان را نيز، آب تشکیل می‌دهد. براي استفاده از آب، آن را ضدعفونی مي‌كنند و در ايران و بسیاری از کشورهای دنیا نيز از "کلر" به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده آب استفاده می‌شود. اما آیا این ماده شیمیایی که هم برای ضد عفونی شدن آب و هم در شوینده‌ها و سفیدکننده‌ها از آن استفاده می‌شود، برای اکوسیستم زیان دارد یا خير؟

"نصرت حیدری"، استاد دانشگاه و دکترای شیمی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در اين رابطه می‌گوید: با وجود اینکه کلر خاصیت ضدعفونی‌كنندگي آب، مواد غذایی و سفیدکنندگی در شوینده‌ها را دارد اما گازی به شدت سمی و خطرناک است تا جایی که در طول جنگ جهانی اول از آن به عنوان گاز جنگی برای ایجاد خفگی و سرطان استفاده شده بود.

وی می‌افزاید: گاز کلر که در آب آشامیدنی از آن استفاده می‌شود، در دراز مدت باعث ابتلاء انسان به انواع سرطان مانند ریه، پستان و خون و ... مي‌شود، همچنین باعث سرگیجه و در محیط استخر نیز باعث ناراحتی در استخوانها، سوزش مخاط و در درازمدت در صورت غلظت بالا، باعث ايجاد زخم می‌شود.

دکتر حیدری، استنشاق گاز كلر را نیز باعث آسیب به مجاری تنفسی و ریه دانست.

وی به مضرات زیست محیطی كلر اشاره کرد و افزود: با دفع فاضلاب و جذب آن در خاک، چرخه کوری در محیط زیست ایجاد و به علت ضعف در نحوه بسته‌بندي و انتقال مواد شوینده در کارخانه‌ها، به محیط زیست نيز صدمه وارد می‌شود.

دکتر "جابر مازندرانی"، متخصص پوست و مو نيز، در رابطه با اثرات احتمالي استفاده از آب کلرزده بر روی انسان، می‌گوید: کلر افزوده شده در آب شرب، که از آن برای رفع تشنگی استفاده می‌کنیم، باعث ایجاد بیماریهای قلبی و عروقی شده، اثر بدی بر روی رشد حیوانات بر جای می‌گذارد.

وی با اشاره به تاثیرات منفی آب كلرزده بر روی پوست بدن انسان، تصریح کرد: آب لوله‌کشی که از آن به عنوان شست‌وشو و استحمام و نیز در استخرها برای شنا کردن استفاده می‌شود، باعث خشکی پوست بدن، تخریب پروتئین لایه‌های پوست، آسیب به لایه دفاعی پوست و باعث تحریک و خارش پوست می‌شود.

دکتر "رشیدی"، متخصص ديگر پوست و مم نيز در این رابطه می‌گوید: اکثر شوینده‌ها و سفیدکننده‌های مورد استفاده مردم، دارای کلر با غلظت بالا بوده که خاصیت سوزانندگی، تحریک‌كنندگي، حساسیت شدید، خشکی پوست و ایجاد تاول دارد و بیشتر مردم نیز از خارشهای پوستی گله‌مند هستند.

وی اظهار کرد: حتی تماس آب کلرزده با موهای انسان در موقع شست‌وشوی سر، باعث حساسیت و ریزش مو و مشکلات دیگري می‌شود.

رشیدی با بیان اینکه در هر شکل ممکن، استفاده از کلر در شوینده‌ها و آب آشامیدنی به سلامتی انسان صدمه وارد می‌کند، تصریح کرد: حتی اگر میزان غلظت کلر در آب کم باشد، در برخی افراد که زمینه حساسیت در آنها بیشتر است، برای آنان مضر و آسیب‌زا خواهد بود.

دکتر "علی شمسایی"، که در زمینه زالودرمانی فعالیت می‌کند، می‌گوید: آبزیان و به‌خصوص زالوها در آب کلرزده، به خاطر وجود ماده شیمیایی و خطرناکی همچون کلر، بیش از دو ماه نمی‌توانند زنده بمانند و حتما برای نگهداری آنها باید از آب رودخانه، چاه، چشمه یا قنات استفاده کرد.

اما، يك کارشناس بهداشت محیط آذربایجان‌غربی معتقد است: در حال حاضر هیچ رابطه‌ای بين میزان کلر موجود در آب آشامیدنی كلرزده با سرطان وجود ندارد.

"محمدرضا آرمیون" افزود: هم اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا همچنان از کلر به علت مزایای فراوان آن، از جمله قیمت مناسب، کارایی بالا و گندزدایی استفاده می‌کنند.

اما نكته جالب اينكه، افرادی که در این گزارش در مورد مضرات فراوان کلر سخن گفتند، جایگزینی مناسبی برای آن عنوان نمي‌کردند و در نهايت، دکتر "حسین روازاده"، محقق و پژوهشگر در طب سنتی و اسلامی، در اين مورد می‌گوید: بر روی آب آشامیدنی نباید هیچ تغییری داد بلکه اگر آن را از یک منبع "مسی" که خاصیت ضد عفونی‌کنندگي آب را دارد، عبور دهیم و سالم به دست مردم برسانیم، کفایت می‌کند.

وی افزود: در کشور کانادا از لوله‌کشی مسی برای ضد عفونی کردن آب آشاميدني استفاده می‌شود

دیدگاه خود را بیان کنید