آب بندانها بستر مناسبی برای پرورش ماهی

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۵ بازدید

آب بندانها بستر مناسبی برای پرورش ماهی

مدیر کل شیلات گیلان گفت: آب ‌بندانها بستر مناسبی برای پرورش ماهیان گرم ‌آبزی، ذخیره آب در فصول بارانی برای کشت برنج هستند

سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در ایران به دلایل آب و هوایی بیشتر آب ‌بندانها در استانهای شمالی کشور همچون مازندران، گیلان و گلستان وجود دارند.

وی اظهارداشت: علاوه بر پرورش ماهیان و ذخیره آب کشاورزی این آب ‌بندانها مکانی مناسب برای گونه ‌های مختلف زیستی هستند.

مدیر کل شیلات گیلان گفت: پرورش ماهی در آب ‌بندانها کاری پر سود و منفعت در استانهای شمالی است و باید این مهم بیش از پیش توسعه یابد.

وی افزود: استفاده بهینه و چند منظوره از منابع آبی از قبیل استفاده از منابع خاک و آب غیر قابل استفاده برای کشاورزی صنعت و بهداشت با هدف توسعه آبزی پروری یک راهکار اصولی است.

سعیدی گفت: محیط طبیعی آب بندانها غنی ازمواد غذایی ارزشمند از قبیل مواد فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون و گیاهان آبزی مفید دیگر برای تغذیه کپور ماهیان است.

وی تاکید کرد: ساخت استخرهای چند منظوره بعنوان یکی از روشهای بهینه سازی مصرف آب، علاوه بر ذخیره سازی آب کشاورزی و مدیریت مصرف آب می تواند تولید سالانه ماهی و آبزیان را افزایش دهد.

مدیرکل شیلات گیلان در ادامه به مزیتهای استخرهای چند منظوره اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از منابع آبی، کاهش کوددهی در کشاورزی، افزایش سرانه مصرف ماهی و اشتغالزایی از مهمترین این مزیتهاست.

وی اظهارداشت: پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی به دلیل محدودیت برداشت آبزیان از دریاها مورد توجه ویژه اکثر کشورها قرار گرفته و همچنین آبزی پروری در آبهای داخلی از بعد دیگری نیز اهمیت دارد و آن موضوع کیفیت مناسب و ارزش غذایی گوشت ماهی نسبت به سایر فرآوردههای غذایی است.

سعیدی ادامه داد: پرورش ماهی در کنار کار کشاورزی یکی از روشهای استفاده بهینه از منابع آبی است که ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانوار کشاورز موجب غنی سازی آب کشاورزی و افزایش محصولات زراعی و باغی خواهد شد

دیدگاه خود را بیان کنید