بیش از13 هزارتن ماهي قزل آلا در استان لرستان استحصال شده است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

بیش از13 هزارتن ماهي قزل آلا در استان لرستان استحصال شده است

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، در جلسه كميسيون كشاورزي و صنايع وابسته اتاق بازرگاني خرم آباد که امروز برگزارشد، مهرداد مرادي، معاون شيلات لرستان با اشاره به جايگاه ويژه شيلات لرستان در كشور به ويژه در بخش ماهيان سردآبي گفت: طبق آمارهاي سال 90، در لرستان حدود 386 مزرعه پرورش ماهيان سردآبي وجود دارد كه از اين تعداد 13 هزار و 216 تن ماهي قزل آلا استحصال شده است.

وي افزود: شهرستان دورود با توليد بيش از 4100 تن بيشترين ميزان توليد ماهي را داراست و بعد از آن به ترتيب شهرستانهاي اليگودرز، ازنا، الشتر بيشترين ميزان توليد را دارند.

مرادي در ادامه گفت: شهرستان الشتر در حال حاضر حدود 2300 تن توليد دارد و در صورتيكه مجتمع‌هاي آن به بهره برداري برسد قابليت تبديل شدن به قطب توليد ماهي را داراست.

معاون شيلات استان همچنين به توليدات استان در بخش ماهيان گرم آبي اشاره كرد و گفت: در اين بخش حدود 1070 تن ماهي توليد مي شود كه بيش از 95 درصد آن در شهرستان دورود توليد مي شود.

مرادي همچنين با ارائه آماري در زمينه تكثير ماهي گفت: در بخش تكثير10 مركز تكثير فعال در سطح استان وجود دارد كه حدود 120 ميليون قطعه بچه ماهي تكثير مي كند و مي توان گفت حدود 50 درصد توليد بچه ماهي قزل آلاي كشور در استان لرستان صورت مي گيرد.

وي تصريح كرد: در بخش ماهيان زينتي و آكواريومي حدود 3 مزرعه توليد و تكثير ماهيان زينتي در شهرستانهاي كوهدشت و بروجرد مشغول به فعاليت هستند كه 650 هزار قطعه از اين ماهيان را توليد مي كنند.

مرادي با اشاره به مشكلات شيلات لرستان گفت: افزايش قيمت نهاده‌ها بويژه خوراك ماهي از جمله مشكلات اين بخش است به طوريكه حدود 60 درصد ميزان هزينه هاي توليد مربوط به خوراك آبزيان مي باشد و افزايش هزينه هاي آن روي قيمت تمام شده تأثير مي گذارد.

وي همچنين به سرانه پايين مصرف آبزيان در كشور نسبت به سرانه مصرف جهاني اشاره كرد و گفت: سرانه مصرف ماهي در كشور 8.5 كيلوگرم است در حاليكه در جهان 17 كيلوگرم است، اين ميزان در لرستان حتي از سرانه مصرف كشوري پايين تر است و حدود 4 كيلو و 350 گرم است.

مرادي علت پايين بودن سرانه مصرف آبزيان را نبود بازارچه‌هاي استاندارد و بهداشتي عرضه آبزيان، مشكل پاك نمودن آبزيان و عدم آشنايي مصرف كنندگان با روش هاي طبخ دانست و عنوان كرد براي افزايش مصرف آبزيان به برنامه‌هاي فرهنگي در سطح وسيعي نيازمنديم.

به گفته معاون شيلات استان در سال گذشته به علت ساخت مزارع جديد، دانش پرورش دهندگان، استفاده از ادوات مكانيزه و سيستم پرورش لايه‌اي، لرستان 10 درصد افزايش توليد ماهي داشته است.

«دكتر احسان سليماني» معاون فني دامپزشكي لرستان به اقدامات دامپزشكي لرستان در زمينه شيلات اشاره كرد و گفت: يكي از اقدامات مثبت دامپزشكي لرستان ايجاد اداره مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان بود.

سليماني از عدم مراجعه و گزارش دهي پرورش دهندگان به اين اداره انتقاد كرد و گفت متأسفانه پرورش دهندگان از اين امكان فراهم شده استفاده نمي كنند.

وي در خصوص نظارت بر حمل و نقل آبزيان گفت: ناوگان حمل و نقل آبزيان در سطح استان تماماً ساماندهي شده و كد الكترونيكي براي آنها ثبت شده است و روزانه بارگيري و حمل آنها رصد مي شود.

سليماني با انتقاد از نبود بازارچه‌هاي عرضه آبزيان گفت: حدود 760 مركز توزيع در سطح شهرستان خرم آباد وجود دارد كه نظارت كامل و دقيق بر تمامي آنها با توجه به محدوديت نيروي انساني ميسر نيست.

وي افزود: چنانچه بازارچه هاي عرضه آبزيان احداث شود، نظارت دامپزشكي بصورت روزانه بر آنها متمركز مي شود .

سليماني به برنامه‌هاي دامپزشكي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: يكي از برنامه‌هاي موفق دامپزشكي در سال گذشته ايجاد يك آزمايشگاه تخصصي رديابي باقيمانده دارويي در سطح استان بود كه با بهره برداري از اين آزمايشگاه تا شهريور ماه سال جاري ، خيال مصرف كننده از مصرف آبزيان راحت مي شود.

سليماني گفت: به منظور سهولت در امر نظارت بر عرضه بهداشتي آبزيان بايستي اولويت كاري مديريت شيلات و دامپزشكي لرستان بر ايجاد بازارچه فروش آبزيان به ويژه در شهرهاي بزرگ استان نظير خرم آباد و بروجرد متمركز شود.

كامران سهرابي، مديرعامل شركت پارسيان زاگرس كوهدشت نيز يكي از مشكلات پرورش دهندگان ماهي را عدم شناخت ظرفيت استخرها مي باشد.

وي گفت: پرورش دهندگان ماهي بيش از ظرفيت استخرها در آنها ماهي مي ريزند و لذا با مشكل تراكم مواجه مي شوند و مجبور مي شوند زير قيمت به فروش برسانند.

علي عليزاده، توليد كننده غذاي ماهي و پرورش دهنده ماهي مشكل اصلي واحدهاي توليد غذاي ماهي را عدم حمايت بانك‌ها براي ارائه تسهيلات سرمايه در گردش دانست و گفت:علي رغم وجود واحدهاي توليد غذاي ماهي، غذاي مورد نياز پرورش دهندگان از خارج از استان تأمين مي‌شود و پولهاي زيادي را از استان خارج مي كند.

علي محمد ملكي صادقي، پرورش دهنده ماهي نيز گفت: عدم هماهنگي بين سازمان‌ها و ادارات دولتي يك مانع بزرگ براي پرورش دهندگان است كه وقت و انرژي زيادي از پرورش دهندگان مي گيرد.

وي به وجود واسطه‌ها در فروش ماهيان اشاره كرد و گفت: در واقع واسطه‌ها قيمت ماهي را تعيين مي كنند و سود چنداني عايد پرورش دهندگان نمي شود

دیدگاه خود را بیان کنید