ضرورت تدوین برنامه راهبردی برای شناخت پتانسیل‎های دریاهای ایران

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۹۱ بازدید

ضرورت تدوین برنامه راهبردی برای شناخت پتانسیلهای دریاهای ایران

یک عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی بر ضرورت تدوین برنامه راهبردی مشخص برای شناخت پتانسیلهای دریاهای ایران تاکید کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر اکبر شهرباف دروازهنوی که با موضوع "فناوری دریا: چالشها و فرصتها" در جمع کارشناسان و اعضای هیات علمی موسسه ملی اقیانوسشناسی سخنرانی می‌کرد، گفت: کشور ما با سواحل طولانی، جزایر متعدد و دریاهای پیرامونی و همچنین دسترسی به اقیانوس، دارای یکی از بزرگترین منابع تولید کار و ثروت در جهان است.

وی افزود: وجود دستگاهها، موسسات و مراکز پژوهشی همراه با کادری متخصص در حوزه علوم و فنون و مهندسی دریا و همچنین تجهیزات و امکانات مدرن، جمهوری اسلامی ایران را در زمینه علمی به کشوری مقتدر و مطرح در منطقه و نیز در سطح بینالمللی تبدیل نکرده است.

شهرباف، ضرورت تدوین برنامه راهبردی مشخص برای شناخت پتانسیلهای دریاهای ایران، نیاز به برگزاری دورههای آموزشی کاربردی و ایجاد تعامل مناسب با ارگانها و سازمانهای ذیربط در حوزه علوم و فنون دریایی را از مهمترین چالشهای پیشرو در فناوری دریا عنوان و اظهار کرد: بدون شک برای رسیدن به اهداف کلان ملی در تحقیقات و پژوهش، نیرو و تفکر انسانی متخصص و منابع بزرگ تولید کار و ثروت برنامه راهبردی مشخص و منسجم مورد نیاز است.

وی ادامه داد: این برنامه با به کارگیری قابلیتها به دنبال محصولی خواهد بود تا با تلاش محققان و متولیان امر به کالاهایی تبدیل شود که در زندگی مردم موثر باشد.

عضو هیات علمی موسسه ملی اقیانوسشناسی خاطرنشان کرد: شناخت پتانسیلهای موجود در دریا، توسعه و ارتقای زیستگاه آبزیان برای صیدهای محلی و صنعتی، ایجاد صنایع مرتبط با توانمندی آب دریا و مناطق ساحلی از مهمترین برنامههایی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به طرحهای کلانی که در این خصوص در موسسه ملی اقیانوسشناسی در حال انجام و یا به پایان رسیده است، با تاکید به اهمیت فناوری در دریا در پیشرفت جامعه و کشور، گفت: فناوری میتواند در توسعه ثروت و کارآفرینی از دریا نقش بسزایی ایفا کند. فناوری ریشه در تمامی حوزهها و تخصصها دارد و با انجام پروژههای بزرگ چند تخصصی، این مهم از قوه به فعل تبدیل میشود و نقش اساسی در توسعه ثروت و کارآفرینی در دریا حاصل می‌آید

دیدگاه خود را بیان کنید