با خشک شدن تالاب‌ها، بیماری سالک گسترش می‌یابد

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۱۳۶ بازدید

با خشک شدن تالاب‌ها، بیماری سالک گسترش می‌یابد

نماینده مردم فلاورجان، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور را موجب شیوع بیماری سالک، افزایش مهاجرت پرندگان، تولید ریزگردها و افزایش سرعت و تعداد روزهای بادهای موسمی دانست

(ایسنا)، سیدناصر موسوی لارگانی در موافقت با دو فوریت طرح دو فوریتی نجات و احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور گفت: صنعت، کشاورزی، گردشگری، پرورش آبزیان و موارد زیاد دیگری از تالاب‌ها بهره می‌برند. در استان فارس چندین تالاب طی چند سال گذشته به طور کامل خشک شد.

وی افزود: اتهام خشک شدن این دریاچه‌ها به آب و هوا نسبت داده شد در حالی که احداث سدهای متعدد روی سرچشمه‌ها و رودخانه‌ها، افزایش جمعیت شهرها، استفاده زیاد از سفره‌های زیرزمینی آب و دریاچه‌ها، خشک شدن تالاب‌ها را تشدید کرده است.دریاچه‌های پریشان، بختگان، گاوخونی، انزلی، شادگان و چندین تالاب و دریاچه خشک شده و نگرانی دوستداران محیط زیست را تشدید کرده‌اند. اگر به فوریت این طرح رسیدگی نشود در سال آینده فاجعه ملی خشک شدن دریاچه ارومیه و سونامی نمک را نیز شاهد خواهیم بود این فاجعه را باید چالشی اجتماعی تلقی کنیم.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخش‌هایی از سخنان رییس سازمان محیط زیست، اظهار کرد: محمدی‌زاده در مصاحبه‌ای گفته است دولت تکالیف خود را در حوزه حفظ محیط زیست به طور کامل انجام داده و ابراز امیدواری کرده که با تامین منابع طی یک برنامه پنج ساله مشکلات موجود قابل رفع است. در پاسخ به سخنان وی باید گفت اگر دولت به وظایفش عمل کرده پس این همه مشکلات موجود و خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها ناشی از چیست؟

پس از سخنان نمایندگان طراح، موافق و مخالف، مجلس دو فوریت طرح را به رای گذاشت که از 227 نماینده حاضر در جلسه تنها 93 نفر با دو فوریت این طرح موافقت کردند.

سپس یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد که 119 نفر از 227 نماینده حاضر با یک فوریت طرح مذکور موافقت کردند

دیدگاه خود را بیان کنید