افزایش ظرفیت تولید گونه‏ های بومی بچه ماهی در گلستان

یک‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۸ بازدید

افزایش ظرفیت تولید گونه‏ های بومی بچه ماهی در گلستان
مدیر کل شیلات گلستان از رهاسازی 25 میلیون قطعه بچه ماهی «کلمه» در دریای خزر خبر داد و گفت: شیلات استان تلاش می‏کند ظرفیت تولید گونه‏های بومی استان را به حداکثر برساند
به نقل از روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان، علی اکبر پاسندی اظهار داشت: در سال جاری 25 میلیون قطعه بچه ماهی «کلمه» در استخرهای پرورش مرکز «کلمه سیجوال» و مرکز «سد وشمگیر» تولید شده است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته تعداد 5/14 میلیون قطعه بچه ماهی «کلمه» از دو مرکز (سیجوال 13 میلیون و سد وشمگیر 5/1 میلیون قطعه) تولید شده بود و امسال تعداد 25 میلیون قطعه (سیجوال 20 میلیون و سد وشمگیر 5 میلیون قطعه) تولید شده است.
مدیر کل شیلات گلستان خاطرنشان کرد: این تولید نسبت به سال قبل 68 درصد افزایش را نشان می‏دهد و از تاریخ هشت خرداد ماه سالجاری از مراکز به رودخانه‏های منتهی به دریا رهاسازی شده و عملیات رهاسازی تا پایان تیرماه ادامه دارد.
پاسندی افزود: گونه‏های «کپور» و «کلمه» از گونه‏های نادر دریای خزر است که تنها در استان گلستان تکثیر و تولید می‏شود و گلستان تنها استانی است که تکثیر بچه ماهیان «کپور» و «کلمه» را در کشور انجام می‏دهد و شیلات استان تلاش می‏کند ظرفیت تولید گونه‏های بومی استان را به حداکثر برساند.
وی با اشاره به ظرفیت‏های تولید استان گفت: با تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان شیلات ایران می‏توان تولید بچه ماهیان استخوانی را به 150 میلیون قطعه در سال افزایش داده و از تمامی ظرفیت‏های بالقوه استان در این زمینه استفاده کرد.
این مسئول افزود: از سال 76 تاکنون حدود یک میلیارد بچه ماهی تولید و وارد دریا شد و این بچه ماهیان نه تنها در سبد صیادان دریای خزر قرار گرفته است، بلکه در سفره غذائی ماهیان خاویاری نیز قرار می‏گیرد.
مدیر کل شیلات گلستان افزود: شیلات گلستان با هدف حمایت از صیادان و تثبیت شغل صیادی، بازسازی ذخایر دریایی را در دستور کار خود قرار داده است.
رئیس مرکز تکثیر و پرورش ماهیان استخوانی «کلمه سیجوال» بندرترکمن نیز افزود: گونه «کلمه»، گونه اصلی این مرکز است و به صورت نیمه‏طبیعی تولید می‏شود که اوایل بهمن ماه مولدین از دریا به مرکز سیجوال انتقال می یابد و حدود سه ماه طول می‏کشد تا لارو به وزن یک گرم برسد.
محمد جباری گفت: با نظارت واحد تحقیقات و اتحادیه صیادان استان بچه ماهیان در رودخانه‏های «قره‏سو» و «گرگانرود» رهاسازی می‏شود و امسال با مشارکت اتحادیه صیادی نسبت به تامین مولد اقدام شده و حدود 5 هزار قطعه مولد از دریا صید و به مرکز کلمه انتقال و عملیات تکثیر ماهی در «کلمه» انجام گرفته است.
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید