کمبود آب تولید قزل‌آلا را متوقف نمی‌کند

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۷۹ بازدید

کمبود آب تولید قزل‌آلا را متوقف نمی‌کند
مسئول دفتر قرنطینه و امنیت زیستی دامپزشکی استان مرکزی گفت: علیرغم خشکسالی‌های اخیر و مشکل کم‌آبی در کشور، استان مرکزی با وجود نداشتن رودخانه و نزدیک نبودن به دریا، توانست درحوزه پرورش ماهی قزل‌آلا با استفاده از آب‌های داخلی در مراکز پرورش ماهی از بروز توقف در تولید این ماهی جلوگیری کند.

علی رضایی‌پور، افزود: اکثر زمین‌های کشاورزی‌ ایران دارای موتور آب دو منظوره هستند و آب قبل از آنکه وارد زمین‌های کشاورزی شود در استخر‌هایی ذخیره ‌شده و قسمتی از آن وارد چرخه‌ی پرورش ماهی می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد ماهی‌هایی که برای پرورش در اینگونه استخرهای پرورش ماهی در نظر ‌می‌گیرند بستگی به حجم آب ورودی به استخر دارد.

رضایی‌پور درباره‌ی مراحل پرورش ماهی گفت: پرورش ماهی ابتدا از مزارع مولد با استفاده از تخم چشم‌زده قزل‌آلا شروع می‌شود. زمانی‌ که این تخم‌ها بارور شد، طی دوماه اصطلاحا به مرحله‌ی گرم و بندانگشتی وارد شده و بعد از گذشت شش یا حداکثر 9 ماه به ماهی تبدیل می‌شوند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: معمولا در زمستان پرورش ماهی صورت نمی‌گیرد و پرورش ماهی از ابتدای بهار شروع و تا انتهای پاییز ادامه می‌یابد.

رضایی‌پور با بیان این مطلب که ماهی قزل‌آلا یک ماهی سردآبی است افزود: بهتربن دما برای پرورش این ماهی( 15-14) درجه سانتیگراد است و هر چه این دما کمتر باشد برای ماهی مطلوب‌تر است. استان مرکزی به ‌دلیل شرایط آب و هوایی خاص و قرار گرفتن در زمره‌ی استان‌های سردسیر کشور شرایط مناسبی برای پرورش این ماهی دارد.

وی با اشاره به فعالیت دامداران و کشاورزان در مراکز پرورش ماهی اظهار داشت: دوره‌ی آموزشی جهت آموزش به دامداران و کشاورزان در ارتباط با پرورش ماهی توسط شیلات و شبکه دامپزشکی برگزار می‌شود.

رضایی‌پور در پایان بیان کرد: برای بهبود کیفیت فعالیت پرورش‌دهندگان ماهی مشاور فنی و بهداشتی برای آنها ‌در نظرگرفته می‌شود. کشاورزان جهت رتق‌وفتق امور مدیریتی این حوزه از شیلات و در ارتباط با بیماری‌های ماهی‌ها از دامپزشکی مشاوره دریافت می‌کنند
منبع : باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید