فاجعه ای بی سابقه، غزه در دریایی از آب های آلوده غرق می شود

شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۰۰ بازدید

فاجعه ای بی سابقه، غزه در دریایی از آب های آلوده غرق می شود
روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که اهالی غزه با « فاجعه ای بی سابقه» و دو بحران مواجه هستند یا فردا شنبه خیابان های غزه در آب های آلوده غرق می شود و یا این آب ها قبل از رفع آلودگی و تصفیه به دریا سرازیر شده اند.
الاخبار در شماره روز جمعه خود افزود: قرار است براساس هشدارها از فردا سواحل دریای مدیترانه به روی مردم غزه بسته شود زیرا شنا کردن در دریا امراض زیادی از جمله بیمارهای عفونی را برای آنها بدنبال خواهد داشت.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: نسبت آلودگی آب دریا در سواحل غزه بسیار بالا رفته و آمار کیفیت بیانگر وقوع یک فاجعه واقعی است

در گزارش سازمان محیط زیست آمده است که نسبت آلودگی در دریای غزه به بین 80 تا 90 درصد رسیده و این در حالی است که نسبت 55 درصد کمترین میزان آلودگی در برخی سواحل است.

دریا برای مردم غزه یعنی همه چیز، تنها راه امرار معاش که فقرا واغنیا به آن پناه می برند.

در سال های گذشته برای مقابله با افزایش آلودگی ها در این دریا اقدامی نشده و اکنون آمار آلودگی به بالاترین سطح ممکن رسیده است.

آب های آلوده فقط زندگی مردم غزه را تهدید نمی کند، بلکه منبع زندگی آنها یعنی آبزیان و بویژه ماهی ها را در معرض خطر جدی قرار داده است.

« احمد حلس» مدیر آگاهی های زیست محیطی سازمان محیط زیست غزه گفت: روزانه 22 دستگاه پمپاژ اصلی و فرعی در طول سواحل نوار غزه فعال هستند و 120 میلیون لیتر آب های آلوده غیرقابل استفاده را روانه دریا می کنند که بخش کمی از آن تصفیه شده است.

وی با بیان اینکه در نوارغزه فقط سه ایستگاه تصفیه آب وجود دارد، افزود: این ایستگاه ها ظرفیت تصفیه آب فقط برای یک میلیون و 800 هزار شهروند فلسطینی را دارند و در این سه ایستگاه هم عملیات تصفیه بطور کامل انجام نمی شود و آب های تصفیه شده هم مملو از باکتری ها و ویروس های بسیار مضر برای انسان هستند.

هیات سازمان ملل متحد در نوارغزه سال 2012 گزارشی منتشر کرده که نشان می دهد آب های زیر زمینی نوار غزه تا سال 2016 غیرقابل آشامیدن می شود و اگر برای حل این مشکل اقدام نشود این شرایط تا سال 2020 ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش تنها 10درصد آب های زیرزمینی غزه قابل شرب بدون تصفیه هستند.

احمد حلس انگشت اتهام را به سوی اشغالگران صهیونیست نشانه رفت و تاکید کرد که محاصره ظالمانه نوارغزه در افزایش و گسترش این مشکل و بیماری های خطرناک نقش اصلی را داشته است.

الاخبار به نقل از صیادهای دریای نوارغزه هم نوشت: برخی آلودگی ها به منشا تغذیه ماهی هایی تبدیل شده اند که روزانه صید می شوند و این روند موجب افزایش بیماری ها و نابودی بازار ماهی درغزه شده است.

یکی از صیادها گفت: در طول 30 سال صیادی تاکنون این وضعیت از آلودگی دریا را مانند امسال مشاهده نکرده ام و احساس می کنم منبع رزق ما در خطر جدی قرار دارد.

« سائد ریحی» پزشک هم گفت که اکنون مردم زیادی از غزه که به بیماری های عفونی ناشی از آلودگی آب دریا و آب های آشامیدنی مبتلا شده اند به بیمارستان ها مراجعه می کنند و بیشتر مراجعه کنندگان کودکان هستند.

وی با بیان اینکه پزشکان غزه جزوه های هشدار دهنده را در خصوص وضعیت آلوده آب دریا و آب های آشامیدنی دراختیار مردم قرار می دهند، افزود: متاسفانه بیشتر مردم غزه به این هشدارها و توصیه ها توجه نمی کنند.

سازمان محیط زیست غزه زنگ هشدار و خطر را با صدور بیانیه ای به صدا در آورده است و « نزار حجازی» معاون شهردارغزه هم اعلام کرد که ایستگاه های تصفیه آب بزودی از کار خواهند افتاد و معنای آن این است که باید آب های آلوده بیشتری را روانه دریا کنیم تا خیابان ها غرق نشوند و با توجه به افزایش آلودگی دریا از فردا شنبه هم مجبور هستیم سواحل دریا را بر روی مردم ببندیم.

وی از « محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان و دولت توافقی فلسطین خواسته است تا مسئولیت خود را در این زمینه برعهده بگیرند و تا دیر نشده است مانع وقوع یک فاجعه بی سابقه زیست محیطی شوند.

در هر صورت مردم نوار غزه فردا و زمانیکه از خواب بیدار شوند با دو بحران زیست محیطی مواجه خواهند بود، یا خیابان ها در آب های آلوده غرق شده اند و یا آب های آلوده تصفیه نشده بیشتری روانه دریا شده است و در نتیجه مهمترین منبع رزق و روزی آنها با خطری جدی مواجه خواهد شد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید