برداشت آب از سد شهدای گمنام مشکل باغداران و بهره برداران شیلات قصرشیرین را برطرف می کند

چهار‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۹۳ بازدید

برداشت آب از سد شهدای گمنام مشکل باغداران و بهره برداران شیلات قصرشیرین را برطرف می کند
معاون برنامه ریزی و امورعمرانی فرماندار قصرشیرین گفت: برداشت آب از سد شهدای گمنام، از طریق پمپاژ با موتور پمپ دیزلی و تزریق آب به رودخانه الوند، مشکل کمبود آب مورد نیاز باغداران و بهره برداران شیلات در قصرشیرین را برطرف می کند
مرادعلی تاتار در نشست مشترک مسوولان جهاد کشاورزی، امور آب و شیلات استان کرمانشاه و شهرستان قصرشیرین افزود: مطالعات اجرای این طرح از سوی امور آب استان انجام شده و قرار است 18 میلیون متر مکعب آب این سد در کانال آبرسانی رها سازی و به استخرهای پرورش ماهی، مجموعه باغ 500 هکتاری بنیاد مستضعفان و فضای سبز قصرشیرین منتقل شود.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کمبود آب در فصل گرم تابستان، باغات و استخرهای پرورش ماهی قصرشیرین با بحران جدی روبرو بوده و کم آبی آنها را تهدید می کند لذا این اقدام از ضرر و زیان وارده به این مجموعه ها جلوگیری خواهد کرد.

تاتار همچنین بر جلوگیری از انجام کشت دوم کشاورزان منطقه با توجه به مشکل کم آبی از سوی جهاد کشاورزی تاکید کرد و خواستار ادامه طرح تقسیم بندی عادلانه آب تا زمان نصب موتور پمپ دیزلی در خروجی سد شهدای گمنام برای آبرسانی به این شهرستان شد.

معاون فرماندار قصرشیرین اظهار کرد: اعمال مدیریت صحیح در امور آب، تشکیل جلسه با مدیران جهاد کشاورزی گیلانغرب و سرپل ذهاب و اعمال تدبیر در راستای رعایت الگوی مصرف آب در اراضی بالادست شهرستان و جلوگیری از انجام کشت دوم، از راهکارهای موثر برای مقابله با بحران کم آبی منطقه است.

ˈرضا محمدیˈ مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین نیز از اقدامات موثر این مدیریت در راستای مقابله با بحران کم آبی، را ممنوع کردن کشت دوم، عدم تامین نهادها و بذر برای کشاورزان با توجه به ممنوعیت کشت، تشویق و ارایه تسهیلات برای اجرای آبیاری تحت فشار و عدم محدودیت اعتبار در این خصوص و همچنین نظارت جدی بر برداشت آب مصرفی توسط باغداران اعلام کرد.

قصرشیرین درغرب استان کرمانشاه با جمعیت حدود 27 هزار نفر دارای 29 هزار و 188 هکتار اراضی کشاورزی و باغ و همچنین مجتمع پرورش ماهی شیلات شهدای قصرشیرین با مساحت هشت هزار و 500 هکتار است.

64 مزرعه پرورش ماهی در این مجتمع در مساحت 550 هکتار سطح مفید ایجاد شده که سالیانه دو هزار و 500 تن ماهی با کیفیت تولید می کنند که بخشی از آن به کشور عراق صادر می شود
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید