توانمندی های صادراتی حوزه آبزیان مورد غفلت واقع شده است

سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۵ بازدید

توانمندی های صادراتی حوزه آبزیان مورد غفلت واقع شده است
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: به سبب عدم تامین مالی صادراتی از سوی بانک ها به صادرکنندگان محصولات و فرآورده های شیلات و آبزیان، توانمندی های موجود در این حوزه مورد بهره برداری لازم قرار نگرفته است.
طاهر شه حامد در مراسم امضای تفاهم نامه تفاهم نامه توسعه همکاری ها فی مابین صندوق توسعه صادرات و اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران، افزود: خوشبختانه در سال های اخیر صادرات محصولات و فرآورده های شیلات و آبزیان شاهد رشد قابل ملاحظه ای بوده و ظرفیت های بسیار مناسبی در کشور وجود دارد که صادرات این حوزه رشد فزاینده تری را تجربه کند
وی با اشاره به میزان رشد صادرات ایران گفت: آمارها نشانگر آن است که میزان صادرات غیر نفتی کشور در بازه زمانی 12 ساله اخیر حدود هشت برابر شده است، اما با نگاهی به میزان صادرات محصولات آبزیان، صادرات فرآورده های این حوزه در همان مقطع زمانی تنها 3.5 برابر شده است.

شه حامد تصریح کرد: اگر چه این میزان رشد نیز قابل توجه است، اما حاکی از عدم حمایت و توجه کافی نهادهای حامی صادرات به این محصول دارای مزیت صادراتی است و شاید عمده ترین مانع بر سر راه توسعه صادرات این محصول مشکل تامین نقدینگی مورد نیاز صادر کنندگان در زمان مقرر است.

وی با نگاهی به میزان پوشش های صندوق به صادرات آبزیان اظهار داشت: در همین مقطع زمانی صندوق ضمانت صادرات ایران بالغ بر 42 میلیون دلار ضمانت نامه برای کمک به تامین مالی صادراتی در این بخش و بیمه نامه برای پوشش ریسک های تجاری وصول مطالبات از خریداران خارجی در حوزه صادرات آبزیان صادر کرده است.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران ضریب خسارت های پرداختی صندوق در این بخش را بسیار بالا دانست و گفت: افزون بر هشت برابر کارمزدهای دریافتی، خسارت به سیستم بانکی و صادر کنندگان پرداخت شده است.

شه حامد افزود: با وجود این میزان خسارت، صندوق بدلیل نقش حمایتی و حاکمیتی خود برای توسعه ظرفیت های صادراتی محصولات آبزیان اصرار دارد و تفاهم نامه حاضر نیز با همین هدف طراحی شده است.

وی تنوع بخشی به بازارهای هدف صادراتی را یکی از راه حل های لازم و ضروری در توسعه صادرات دانست و گفت: هم اکنون بدلیل مشکلات تحریم، بخش قابل توجهی از صادرات آبزیان به چند کشور در حوزه آسیای جنوب شرقی محدود شده است و این موضوع تجمع ریسک مقصد صادراتی را برای فعالان این عرصه بوجود می آورد، بطوری که با بروز مشکل در برخی از این بازارها، موضوع صادرات آبزیان با معضل روبرو می شود.

رییس اتحادیه صادر کنندگان آبزیان نیز در این مراسم با اشاره به نو پا بودن بخش خصوصی در صنعت صادرات آبزیان گفت: علیرغم ریشه دار بودن صادرات محصولات آبزیان در ایران، تا سال ها این صنعت به صورت انحصاری در دست دولت بوده و حدود 20 سال است که بخش خصوصی اجازه فعالیت در این بخش را دارد.

هادی سنگانیان با اشاره به آمار 304 میلیون دلاری محصولات آبزیان در سال 1392، اظهار داشت: آمار واقعی صادرات در این حوزه بیشتر است و دلیل انعکاس این میزان صادرات نیز کم اظهاری نرخ میگو از سوی گمرک و برخی کم اظهاری ها از سوی صادر کنندگان است.

وی توقف پرداخت جوایز صادراتی را یکی از دلایل اصلی کم اظهاری از سوی صادر کنندگان با هدف فرار مالیاتی عنوان کرد و افزود: ظرفیت های مناسب برای توسعه صادرات آبزیان و رقابت جدی آن با سایر اقلام عمده صادراتی همچون فرش و پسته وجود دارد.

سنگانیان سپس توجه جدی مسئولان را به حمایت جدی تر از صادرات آبزیان، با توجه به نقش بی نظیر آن در حل مشکل اشتغال در استان های جنوبی و شمالی کشور را خواستار شد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید