برخی گونه های انگلی، به طور جدی برای ماهیان مضر هستند

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۹۸ بازدید

برخی گونه های انگلی، به طور جدی برای ماهیان مضر هستند
مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان گفت: برخی از گونه های انگلی به طور جدی برای ماهیان مضر هستند و موجب خسارت های اقتصادی در این بخش می شود
دکتر مجید اسکندرپور افزود: شمار گونه های انگلی ماهیان چندین هزار گونه است، اما فقط تعداد کمی از آنها بطور جدی برای این آبزیان مضر هستند.
وی یادآورشد: اکثر این آلودگی ها در محیط های طبیعی ˈرودخانه ها و پشت سدهاˈ و به صورت انفرادی است
اسکندرپور با اشاره به آلودگی به کرم های پهن در ماهیان خاطرنشان کرد: انگل های ماهی به گروه های تک سلولی و پرسلولی تقسیم می شوند و انگل های پرسلولی شامل مرجان ها، کرم ها، سخت پوستان و نرم تنان و کرم های ماهی دارای تنوع گونه ای زیادی هستند.

وی اظهارکرد: سوالاتی برای برخی از مردم درخصوص مشاهده کرم های نواری در ماهیان صید شده از منابع آبی طبیعی ˈپشت صدها و رودخانه هاˈ ایجاد می شود که باید در این خصوص بیشتر دقت کنند.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به وجود برخی کرم های نواری در ماهیان گفت: کرم های پهنˈسستودهاˈ بیشتر در گوشت، امحا و احشا ماهیان مشاهده می شود.

اسکندرپور افزود: این کرم ها بند بند، دارای سیرتکاملی پیچیده، با بیش از یک میزبان هستند و در حالت نوزادی و بلوغ می توانند انگل ماهی واقع شوند.

وی تصریح کرد: این کرم ها مجهز به باکش وخار بوده، به دیواره روده ماهی می چسبند و بندهای آخر حاوی تخم بوده و از بدن جدا و در آب رها می شوند و تخم ها توسط میزبان واسط ˈحشره یا سخت پوستˈ بلعیده و در نهایت در بدن میزبان نهایی به کرم بالغ تبدیل می شود.

اسکندرپور افزود: آزاد ماهیان ˈقزل آلا و ماهی آزادˈ می توانند هم میزبان واسط ˈبه شکل کیست درعضلات و بافت هاˈ و هم میزبان نهاییˈ کرم داخل رودهˈ باشند.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان آلودگی با نوزاد انگل ˈدیفیلوبوتریوم لاتومˈ را بیماری مشترک انسان و ماهی خواند و گفت: سخت پوستان میزبان واسط اول، و ماهی میزبان واسط دوم بوده، حالت نوزادی این انگل در عضلات و کبد ماهی مشاهده، انسان و برخی از حیوانات از طریق خوردن ماهی نپخته آلوده شده و انگل در لوله گوارشی بالغ می شود.

اسکندرپور افزود: آلودگی با نوزاد انگل های ˈلیگولا اینتستینالیس، انگل تریپانورکا، تریه نوفوروس، کاربوفیله اوس لاتیسپس، پروتئوسفالیده، اوبوتریوم، بوتریوسفالوس هاˈ بیماری مشترک بین انسان و ماهی نیست.

وی اظهارکرد: انگل لیگولا اینتستینالیس به طول 20 تا 30 سانتیمتر درمحوطه شکمی ماهی، نوزاد انگل تریپانورکا، داخل کپسول هایی درمحوطه شکمی ودیواره روده و معده وعضلات ماهی، انگل تریه نوفوروس، درحالت بلوغ حدود 15 سانتیمتر طول داشته و در روده ماهی، زندگی و حالت نوزادی آن درکبد ماهی مشاهده و در این مرحله ماهی دچار سیروزˈاز دست دادن حالت طبیعی کبدˈ کبدی و مرگ می شود.

اسکندرپور ادامه داد: انگل کاربوفیله اوس لاتیسپس، به طول سه سانتیمتر، در روده ماهی به ویژه کپور ایجاد التهاب کرده و آلودگی با انگل پروتئوسفالیده نیز در حالت بالغ با یک تا چهار سانتیمتر طول در اردک ماهی و ماهیان خاویاری آلودگی ایجاد می کند.

مسوول اداره مبارزه با بیماری های طیور، آبزیان و زنبور عسل دامپزشکی استان زنجان گفت: آلودگی با انگل اوبوتریوم درحالت بلوغ در روده آزاد ماهیان و آلودگی با انگل بوتریوسفالوس ها نیز درحالت بلوغ در روده ماهیان علفخوار ˈآمور سفیدˈ و کپور ماهیان مشاهده می شود.

اسکندرپور افزود: بیماری های عفونی و غیرعفونی متعددی بر روی سلامت و کیفیت گوشت ماهی تاثیرمی گذارد.

وی تاکید کرد: مردم ماهی را از فروشگاه های مجاز و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه و از خرید ماهی از دست فروش ها و مراکز غیر مجاز جدا خودداری کنند.

اسکندرپور خاطرنشان کرد: زنجانی ها در صورت خرید یا صید ماهی مشکوک می توانند به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها مراجعه و راهنمایی های لازم را دریافت کنند
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید