13میلیارد ریال غرامت بیمه ای به مزارع پرورش ماهی همدان پرداخت می شود

چهار‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۹۷ بازدید

13میلیارد ریال غرامت بیمه ای به مزارع پرورش ماهی همدان پرداخت می شود
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان همدان گفت: 13 میلیارد ریال غرامت بیمه ای به مزارع پرورش ماهی این استان که در اثر ویروس ˈوی اچ اسˈ خسارت دیدند، پرداخت می شود.
بهرام زبردست افزود: از بین مزارع خسارت دیده، تنها مزارع پرورش ماهی این استان که از پوشش بیمه ای برخوردار بوده اند می توانند غرامت دریافت کنند
وی اضافه کرد: مزرعه ˈقزل دانشˈ نهاوند به عنوان بزرگترین سایت پرورش ماهی استان، بیشترین خسارت را متحمل شده که برای جبران آن 10میلیارد ریال غرامت از بیمه دریافت می کند.

وی همچنین از پرداخت سه میلیارد ریال غرامت به یکی دیگر از مزارع پرورش ماهی خسارت دیده استان در اثر بیماری وی اچ اس ماهی خبر داد.

کارشناس پرورش ماهی شیلات استان همدان نیز در خصوص این بیماری به ایرنا گفت:ˈوی اچ اسˈ یک بیماری غیربومی است و تخم حامل این بیماری به نام تخم فرانسوی شهرت دارد.

ˈاحمد روحانیˈ تصریح کرد: تلفات این بیماری به دلیل ویروسی بودن برخلاف بیماری های باکتریایی در مزارع پرورش ماهی استان بسیار سنگین است به شکلی که تاکنون چندین میلیارد ریال زیان مالی به این بخش وارده شده است.

وی یادآور شد: از مهمترین علایم این بیماری در ماهیان قزل آلا بیرون زدگی چشم ماهی و خونریزی چشم و نهایت مرگ ماهیان است.

وی گفت: این بیماری ویروسی درمان نداشته و تنها از طریق ایجاد قرنطینه ورود تخم چشم زده ماهی قابل پیشگیری است.

سالانه 82 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا تکثیر و 25 میلیون قطعه نیز در استان همدان تولید می شود.

در استان همدان 571 مزرعه پرورش ماهی فعال است و سالانه پنج هزار تن ماهی در آن تولید می شود.

بیماری وی اچ اس را کارشناسان شیلات همدان یک بیماری غیربومی معرفی می کنند که بومی فرانسه و کشور چک و اسلواکی است و تخم حامل این بیماری به نام تخم فرانسوی شهرت دارد
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید