معدوم‌سازی 500 هزار قطعه ماهی آلوده به ویروس VHS در کرمانشاه

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

معدوم‌سازی 500 هزار قطعه ماهی آلوده به ویروس VHS در کرمانشاه
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از معدوم سازی بیش از 500 ‌هزار قطعه ماهی آلوده به ویروس VHS در استان خبر داد.
دکتر علیرضا امیری گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری VHS در استان بیش از 100 هزار قطعه ماهی با میانگین وزنی 50 گرم در شهرستان جوانرود‌،234 هزار قطعه ماهی با میانگین وزنی 130 گرم وهم چنین 200 هزار قطعه تخم چشم زده در شهرستان پاوه معدوم شد‌.
‌وی بیماری VHS یا سپتی سمی خونریزی دهنده را یک بیماری ویروسی واگیر در ماهیان سردآبی بخصوص قزل آلای رنگین کمان دانست که در سال 1392 از طریق واردات غیرمجاز تخم چشم زده آلوده به ایران وارد شد و چندین استان کشور از جمله کرمانشاه را نیز آلوده کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه اولین گزارش این بیماری در کرمانشاه در تاریخ دوم آذرماه 1392 و از شهرستان جوانرود دریافت شد، اظهار کرد: این ویروس سپس شهرستان‌های روانسر، پاوه، ثلاث باباجانی و کنگاور را نیز آلوده کرد و منجر به تلفاتی بالغ بر 370 هزار قطعه ماهی در وزن‌های مختلف شد.

امیری همچنین از ایجاد چهار پست قرنطینه دامپزشکی بصورت شبانه روزی در گلوگاه‌های استان به منظور نظارت بر ورود و خروج آبزیان و همچنین اقدامات پیشگیرانه و کنترلی دامپزشکی خبر داد.

‌به گفته این مسئول، در راستای کنترل و پیشگیری از وقوع مجدد این بیماری در استان، این اداره کل ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای پرورش دهندگان و نیز اجرای چندین مرحله ضدعفونی‌های گسترده در مزارع و نواحی درگیر بیماری، اقدام به آیش(خشک سازی و ضدعفونی مجدد مزارع پرورش ماهی) نیز کرده است.

امیری گفت: عملیات خشک سازی و ضدعفونی نواحی درگیر در شهرستان‌های روانسر، جوانرود و ثلاث باباجانی صورت گرفته و اقدامات مشابه در شهرستان‌های پاوه و کنگاور نیز در حال پیگیری است.

وی در پایان از پرورش دهندگان ماهی خواست تا ضمن رعایت موارد بهداشتی، ‌هماهنگی‌های لازم را با شبکه‌های دامپزشکی شهرستان خود در ورود تخم چشم زده یا بچه ماهی بعمل آورند
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید