ترس از ویروس وی اچ اس، تولید ماهی در ملایر را 30 درصد کاهش داد

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

ترس از ویروس وی اچ اس، تولید ماهی در ملایر را 30 درصد کاهش داد
کارشناس شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: ترس از شیوع ویروس وی اچ اس در استخرهای پرورش ماهی، میزان تولید ماهی در این شهرستان را در سال جاری تا میزان 30 درصد کاهش داده است
مسعود نوروزی افزود: با توجه به شیوع ویروس وی اچ اس در بین استخرهای پرورش ماهی، تولیدکنندگان ملایر به دلیل ترس از ابتلا شدن بچه ماهیان به این بیماری، نسبت به قطعه ریزی در مزرعه های پرورش ماهی اقدام نکردند
وی اظهار داشت: این در حالیست که تاکنون ویروس وی اچ اس در مزرعه های پرورش انواع ماهی در شهرستان ملایر مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: سالیانه بیش از 464 تن انواع ماهی سرد آبی و گرم آبی در ملایر تولید می شود که پیش بینی می شود امسال این میزان تولید به حدود 330 تن کاهش پیدا کند و دلیل عمده آن ترس تولیدکنندگان از ویروس وی اچ اس بوده است.

نوروزی بیان داشت: از این میزان تولید، سالیانه 177 تن ماهی گرم آبی و 286.81 تن ماهی سردآبی در شهرستان ملایر تولید می شود که امسال میزان تولید ماهی سردآبی به 200 تن و ماهی گرم آبی به 130 تن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ملایر رتبه دوم استان همدان را در تولید انواع ماهی سرآبی و گرم آبی دارد، افزود: کاهش قطعه ریزی در استخرهای پرورش ماهی و به دنبال آن کاهش تولید، این رتبه را امسال به سوم یا چهارم می رساند.

وی همچنین کمبود آب، گرانی خوراک ماهی، قیمت ارزان ماهی، بالا بودن دستمزد کارگران و گرانی نهاده ها را از دیگر عوامل کاهش تولید ماهی طی سال جاری در این شهرستان برشمرد.

وی از فعالیت 25 مزرعه سردآبی و شش مزرعه گرم آبی در ملایر خبر داد و بیان داشت: از 25 مزرعه فعال پرورش ماهی سردآبی، 21 مورد به صورت استخر دو منظوره، یک مورد به صورت مزرعه در آورزمان و سه مورد هم پرورش ماهی در قنات است.

نوروزی ادامه داد: سالیانه بیش از 600 هزار قطعه بچه ماهی در مزرعه های پرورش ماهی در این شهرستان رها سازی می شد که این میزان امسال به 420 هزار قطعه کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تولید ماهی در منطقه حومه مرکزی ملایر، آورزمان و بخش جوکار است، افزود: سالیانه بین یک تا دو میلیون قطعه بچه ماهی در منطقه ازناو ملایر تولید و پاسخگوی نیاز مزارع و استخرهای پرورش ماهی در این شهرستان است.

مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: در صورت بهره برداری از دو مزرعه بزرگ پرورش ماهی در سد کلان ملایر به مساحت یک هکتار و با ظرفیت تولید 40 تن در سال، میزان تولید ماهی در این شهرستان به 100 تن افزایش خواهد داد.

نوروزی همچنین یادآور شد: 20 درصد از میزان ماهی تولید شده در ملایر در خود شهرستان مصرف و مابقی به نقاط مختلف استان همدان توزیع می شود.

شهرستان ملایر دارای 31 استخر پرورش ماهی است که ماهیان سردآبی قزل آلا رنگین کمان و گرم آبی کپور و آمور تولید می شود.

شهرستان ملایر با جمعیت 300 هزار نفری، در جنوب شرقی استان و 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید