افزایش زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در هرمزگان

شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

افزایش زیستگاه‌های مصنوعی آبزیان در هرمزگان
مدیر کل شیلات هرمزگان از ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی (پناهگاه) برای افزایش ذخیره و همچنین ازدیاد انواع آبزیان استان در طول سال خبر داد.
سید پرویز محبی در جمع خبرنگاران افزود: با احداث دو سایت در سواحل بُستانه، تعداد این پناهگاه‌ها به چهار زیستگاه افزایش یافته است.
وی افزود: با ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی علاوه بر اینکه مکان امنی برای آبزیان ایجاد می‌شود با گسترش آنها تعداد قابل توجهی از ساحل نشینان در آینده می‌توانند به فعالیت صید و صیادی مشغول شوند. برداشت از محبی بیان کرد: کیفیت بالای صید که در ایجاد ارزش افزوده محصول کمک شایانی دارد و از نظر اقتصادی نیز به دلیل مشخص بودن زیستگاه، حرفه صیادی نیز از رونق اقتصادی قابل قبولی برخوردار خواهد شد.

مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: با توجه به موفقیت روشهای جدید صیادی در آبهای استان، حذف تور از صیادی که پیش از این در جزیره کیش اجرا شده، در سایر جزایر نیز اجرایی شده و صید با قلاب جایگزین خواهد شد. با توجه به استقبال گسترده و خوب صیادان ساکن کیش، صید با استفاده از رشته قلاب (لانگ لاین) جایگزین سایر روشهای صید ماهی (استفاده از انواع تور) در این جزیره شده است.

وی، تعداد ناوگان صیادی کیش را 84 فروند شامل 22 فروند لنج و 62 قایق صیادی، عنوان و خاطرنشان کرد: به منظور صید سالم و حفاظت از آبزیان در مناطق ساحلی، تبدیل دیگر جزایر استان به جزایر صیادی بدون تور از برنامه‌های اصلی این اداره کل است.

این مسوول، ترویج و استفاده از صید به روش رشته قلاب یا لانگ لاین را به عنوان یکی از مهم ترین لازمه‌های صید پایدار معرفی کرد و از اختصاصی بودن صید گونه‌های هدف، کیفیت بالای صید، آسان تر کردن کار در دریا نسبت به تورهای گوشگیر، ارزان بودن و کم حجم بودن ادوات صید و زیان بار نبودن رشته قلاب در صورت مفقود شدن به عنوان مهمترین مزایای این روش نام برد.

محبی، استفاده از فن‌آوریهای جدید صید به منظور دستیابی به صید با کیفیت و با ارزش افزوده بالا به عنوان یکی از مهم ترین برنامه‌های این اداره کل در چند سال اخیر نام برد و گفت: صید با رشته قلاب (لانگلاین) در این راستا بکار گرفته شده است. برای ترویج هرچه بیشتر این روش در بین صیادان استان علاوه بر برگزاری کلاسهای آموزشی، از دو سال گذشته تاکنون، ده‌ها دستگاه لاین انداز رایگان توزیع شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مشقات صید با تور، افزایش درآمد، کاهش هزینه‌های صیادی، جلوگیری از تخریب و نابودی ذخایر و بسترهای دریایی، بالا بردن ارزش افزوده صید و همچنین ترویج و بهینه سازی روش صید با قلاب به عنوان مهمترین اهداف اجرای پروژه صید رشته قلاب (لانگ لاین) نام برده شده است. منبع: ایسنامصنوعی به دلیل ساختار آنها تنها با استفاده از قلاب امکان پذیر است.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید