عرضه اولین محموله تا 20 روز دیگر

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۰۷ بازدید

عرضه اولین محموله تا 20 روز دیگر
رییس سازمان شیلات کشور از تایید 18 شرکت شیلاتی توسط دامپزشکی روسیه خبر داد و گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و سفر هیات روسی به ایران، تا 20 روز آینده اولین محموله محصولات شیلاتی ایرانی (میگو و قزل‌آلا) به این کشور صادر شود.
حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با کمک سازمان دامپزشکی کشور و مذاکراتی که با مقامات روسیه داشتیم، نهایتا 18 شرکت شیلاتی ایرانی که داوطلب صادرات محصولاتشان به روسیه بودند به دامپزشکی روسیه معرفی شدند و نهایتا این شرکت‌ها به تایید سازمان دامپزشکی روسیه رسیدند و نام آنها در سایت این سازمان ثبت شد.
وی با بیان اینکه تا 20 روز آینده اولین محموله صادراتی ایرانی که عمدتا قزل‌آلا و میگو است، وارد بازار روسیه می‌شود، افزود: بر اساس توافقی که با مقامات روسی صورت گرفته، مقرر شده محصولات شیلاتی ایرانی که عمدتا به کشورهای اروپایی صادر می‌شود، خارج از توافقات و سیستم صادرات دیگر محصولات کشاورزی ایرانی به این کشور صادر شود. چرا که بسیاری از کشورهای شیلاتی ایرانی دارای کد اروپایی هستند و محصولات آنها به اتحادیه اروپا صادر می‌شود که روسیه نیز از این نظر قانونی دقیقا مشابه با اتحادیه اروپا دارد و در از کشورهای اروپایی محصولات کشاورزی مورد نیازش را وارد می‌کرد.
صالحی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد کردیم روسیه اجازه دهد شرکت‌های شیلاتی که دارای کد اروپایی هستند، بتوانند راحت‌تر محصولات خود را به این کشور صادر کنند و در ادامه مقامات روسی این 18 شرکت داوطلب را مورد بررسی و تایید قرار دادند.

رییس سازمان شیلات کشور گفت: فهرست شرکت‌های داوطلب برای صادرات به روسیه بسته نشده و هر شرکتی که دارای کد اروپایی باشد می‌تواند با مراجعه به سازمان دامپزشکی و در ارائه درخواست خود به جمع شرکت‌های صادر کننده محصولات شیلاتی به روسیه بپیوندد. به گونه‌ای که ابتدا باید درخواست این شرکت از سوی سازمان دامپزشکی ایران به روسیه ارسال شود و پس از تایید از سوی سازمان دامپزشکی روسیه می‌تواند به عنوان شرکت صادر کننده محصولات شیلاتی به این کشور شناخته شود.

وی اعلام کرد: اگر شرکتی دارای کد اروپایی نباشد می‌تواند برای صادرات محصولات خود به روسیه به سازمان دامپزشکی برای دریافت کد اروپایی و طی مراحل اداری آن مراجعه کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: اخیرا مقامات روسیه درخواست کردند به همراه هیاتی متشکل از شرکت‌های توزیع کننده محصولات شیلاتی و مقامات سازمان دامپزشکی این کشور به ایران سفر کنند تا ضمن بازدید از آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی ایرانی، به شرکت‌های تایید شده شیلاتی برای سفارش محور کردن صادرات‌شان آموزش دهند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید