تولید ماهی تیلاپیا گام موثری در راستای رونق اقتصادی است

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۵۲ بازدید

تولید ماهی تیلاپیا گام موثری در راستای رونق اقتصادی است
نماینده حوزه انتخابیه مهریز در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از پرورش و تقویت تولید گوشت ماهی تیلاپیا در بافق اقدام موثری برای خودکفایی و رونق اقتصادی و اشتغال منطقه خواهد بود.
حجت الاسلام ' دخیل عباس زارع زاده' به مناسبت برگزاری همایش تیلاپیا در بافق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پرورش و تولید تیلاپیا در استخرهای خاکی مشکل زیست محیطی برای سایر ابزیان ندارد و پرورش و تولید آن می تواند در زمره صادرات غیر نفتی قرار گیرد.
نماینده مردم بافق، مهریز، ابرکوه، خاتم و بهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار پرورش گونه های دیگر ، تیلاپیا از مزه و طعم لذیزی برخوردار است که کشورهای دیگر علاقه زیادی به آن نشان می دهند و همین امر زمینه صادرات این گونه با ارزش را فراهم خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: با صادرات تیلاپیا به خارج از کشور سالانه مبالغ قابل توجهی ارز وارد کشورمان می شود و این در حالی است که اکنون وارد کننده این ماهی هستیم.
این نماینده، دستاوردهای پرسنل سخت کوش مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق که منجر به حصول فناوری تولید ماهی تیلاپیا شده را قابل تقدیر خواند و گفت: این مرکز چشم انداز روشنی در راه اندازی و توسعه صنایع شیلاتی در این منطقه است.

زارع زاده یاد آور شد: شهرستان بافق با اتکا به توان فنی کارشناسی داخلی در جهت توسعه و تقویت این فعالیت ها، قطعا گام موثری در جهت خودکفایی ، تولید داخلی، توسعه صنعتی ،رونق اقتصادی و اشتغال زایی بر خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس خطه های کویری بافق را جلوه گاهی از عظمت الهی خواند و افزود: این شهرستان به داشتن نعمت هایی چون آسمان صاف و بلند، آفتاب سوزان ، مردمان سخت کوش ، معادن غنی و تنها پرورش دهنده تیلاپیا درکشور، شهرت یافته است.

وی با بیان اینکه اقلیم های خشک و سرزمین های کویری بخش های زیادی از استان یزد را فرا گرفته است گفت: در مناطقی نظیر بافق اقتصاد منطقه به شدت متاثر از شرایط طبیعی است و منابع تجدید ناپذیر معدنی رکن اصلی اشتغال را تشکیل می دهد و در چنین شرایطی ضرورت توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال امری بدیهی است.

زارع زاده ابراز امیدواری کرد: در سایه توجهات حضرت صاحب الزمان (عج)، برگزاری نخستین همایش ملی تیلاپیا در بافق و ارائه دستاوردها و فناوری تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا، دیباچه این فصل مهم از تحول اقتصادی منطقه قرار گرفته و به پیروی از منویات مقام معظم رهبری در راستای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد بهره برداری قرار گیرد.

نماینده پنج شهرستان استان یزد گفت: در ایران اسلامی پهنه های وسیعی از زمین های شور لم یزرع یافت می شود که می توان با اتکا به نهاده های طبیعی موجود در آنها به برخی فعالیت های صنعتی و تولیدی پرداخت.

همایش دو روزه تیلاپیا عصر چهارشنبه با قرائت 10 مقاله و ارائه چهار پوستر و سخنرانی های توجیهی برخی از صاحب نظران و محققان به کار خود پایان داد.

ماهی تیلاپیا از گونه های با ارزش است که با کمترین و ارزان ترین جیره غذایی با وزن 50 گرمی برای تکثیر استفاده می شود و طی 9 تا 17 ماهگی به 500 الی 600 گرم می رسد.

بافق در فاصله 110 کیلومتری یزد قرار دارد
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید