دولت برای احیای دریاچه سردریا تفتان خاش برنامه خاصی دارد

سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۱۲۵ بازدید

دولت برای احیای دریاچه سردریا تفتان خاش برنامه خاصی دارد
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دولت برای احیای دریاچه طبیعی سردریا واقع در حاشیه کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان شهرستان خاش برنامه خاصی دارد.
سعید محمودی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از منطقه تفتان و دریاچه سردریا به اتفاق نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و شماری از مسوولان و معتمدان محلی، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه تغییرات اقلیمی ،بالا رفتن سطح تبخیر ،کاهش بارشها و عوامل انسانی سبب فرو رفت فراوان آب دریاچه سردریا شده اند ،دولت بنا دارد برای احیای آن بصورت جدی وارد عمل شود.
وی بیان کرد: کار بررسی فنی در اطراف دریاچه از سوی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگانهای دست اندر کار، ایجاد شیب هیدرولیکی و به دنبال آن اجرای عملیاتهای فیزیکی برای جذب آب ناشی از بارندگی ها از جمله برنامه های کاری دولت است.

وی افزود: با توجه به اینکه سر دریا دریاچه ای کوهستانی بوده و در منطقه بسیار بکر و منحصربفرد تفتان بام شرق ایران واقع شده، از ابعاد مختلفی برای سازمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی اظهارداشت: برای احیا و بهره برداری از ظرفیت ویژه این منطقه و دریاچه سردریا قرار است اعتباراتی از سوی دولت اختصاص یابد.

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا گفت: خوشبختانه با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و مسوولان و کارشناسان استانی و محلی ،تصمیمات خوبی برای احیای دریاچه سر دریا و بهره برداری از ظرفیتهای منحصر بفرد گردشگری و تفریحی منطقه تفتان اتخاذ شد.

حمید رضا پشنگ بیان کرد: دولت تدبیر و امید برای حفظ گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری تفتان و کمک به بهبود فعالیتهای اقتصادی و معیشتی کشاورزان و دامداران این منطقه تلاش و توجه جدی دارد.

وی افزود: از طریق مجلس و همکاری معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ،برنامه هایی برای احیای این دریاچه و حفظ محیط زیست منحصر بفرد خاش و تفتان در دستور کار است.

فیض محمد سالارزهی یکی از بهره برداران نمونه کشور در بخش محیط زیست و منابع طبیعی نیز به ایرنا گفت:دریاچه سر دریا در منطقه خاورمیانه بی نظیر و منحصر بفرد است.

وی اظهارداشت: در کمتر از 20 سال اخیر عمق آب دریاچه سردریا به بیش از 30 متر می رسید و بسیاری از ساکنان منطقه از زیبایی های آن لذت می بردند.

وی بیان کرد: در زمان پرآبی با همکاری جهاد سازندگی و شیلات کار رهاسازی هزاران بچه ماهی و پرورش ماهی های بزرگ به وزن دو تا چهار کیلوگرم انجام می شد.

وی گفت: برای دیدن این منطقه و استفاده از ظرفیتهای آن یک اسکله در اطراف دریاچه ایجاد شده بود و مردم در داخل آن قایق سواری و ماهی صید می کردند.

مسوول انجمن حافظان سبز تفتان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: حیات گونه های گیاهی و جانوری منطقه وابسته به حیات سردریا است ، خشک شدن و نابودی این دریاچه نابودی حیات وحش منطقه را به دنبال دارد.

مرتضی تمندانی افزود : دریاچه سردریا به عنوان یک اثر طبیعی زیبا در ارتفاع 2865 متری از سطح دریا واقع شده که نقش اساسی در محیط زیست و حیات وحش منطقه دارد و اطراف آن پوشیده از درختان انبوه و تنومند بنه ، زیتون وحشی و بادام کوهی و انواع گیاهان دارویی است که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است و می توان آن را به عنوان یک اثر طبیعی ملی ثبت کرد.

وی برداشت بی رویه آب از دریاچه برای راهسازی در منطقه، ایجاد آب راهها در اطراف دریاچه و کاهش نزولات جوی را از مهم ترین عوامل خشک شدن دریاچه سردریا برشمرد و افزود : خشک شدن دریاچه سردریا اثرات سوء زیادی بر اکوسیستم منطقه خواهد داشت.

خان محمد کردی دهیار روستای تمندان نیز با اشاره به پوشش گیاهی غنی منطقه تفتان ودریاچه سردریا گفت: تفتان به لحاظ داشتن پوشش گیاهی و انواع گیاهان دارویی دومین رتبه را در کشور به خود اختصاص داده است که بیشترین این گونه های دارویی در اطراف دریاچه سردریا وجود دارند.

وی ادامه داد : خشک شدن این دریاچه موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و انواع گیاهان دارویی این منطقه می شود.

دهیار تمندان از دریاچه سردریا به عنوان استراحتگاه پرندگان مهاجر نام برد و اظهار داشت : پرندگان مهاجری مانند اردک سرسبز ، خوتکا و چنگر که برای زمستان گذرانی و استراحت در هنگام کوچ به سمت جنوب این دریاچه را انتخاب می کنند.

کردی اضافه کرد: احیا و بازسازی چشمه های اطراف و هدایت آنها به طرف دریاچه ، لوله گذاری واحداث پل در اطراف دریاچه و تغییر مسیر آبراه ها به سمت دریاچه از مهم ترین راهکارهای احیا دریاچه سردریا است.

به گزارش ایرنا، در این بازدید مشکلات فرهنگی، گردشگری، آموزشی، تفریحی، کشاورزی، راه، مسکن، آب و برق و طرحهای هادی روستایی مناطق تمندان، ولان، کوشه و فیروز آباد واقع در حاشیه تفتان مورد بررسی قرار گرفت.

دریاچه سر دریا در منطقه تفتان و حاشیه روستای تمندان و در 55 کیلومتری شهر خاش قرار دارد.

خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید