بررسی مسائل و مشکلات دریای خزر در سطح ملی

چهار‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۹ بازدید

بررسی مسائل و مشکلات دریای خزر در سطح ملی
مدیرکل شیلات گلستان در سومین نشست شورای معاونین صید استانهای شمالی کشور گفت: مسائل و مشکلات دریای خزر باید در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد.
سیدجواد قدس علوی در این نشست، گفت: با توجه به اینکه دریای خزر با کشورهای همسایه مرتبط است، مسائل و مشکلات آن باید در سطح ملی مورد بررسی قرار گیرد.
قدس علوی با اشاره به افزایش صید غیرمجاز، خاطرنشان کرد: حفاظت از انفال عمومی وظیفه همه است و نیاز به اراده و عزم ملی همه دستگاه‌ها دارد و راه‌حل آن فراتر از یک دستگاه یا وزارتخانه باید مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه شناورهای یگان حفاظت بسیار قدیمی و مستهلک شده است، تصریح کرد: صیادان غیرمجاز استان به شناورها و دستگاههای نوین مجهز هستند و برای مقابله با آنان باید یگان حفاظت تجهیز شود.
مدیرکل شیلات گلستان با بیان اینکه پس روی آب دریای خزر مشکلات زیادی برای تکثیر طبیعی انواع ماهیان خاویاری و استخوانی ایجاد می کند، گفت: آلودگی آب رودخانه‌ها، کمبود آب و پس روی آب دریا موجب شده میزان تکثیر طبیعی بیش از پیش کاهش یابد.

به گفته وی، با وجود اینکه تکثیر و رهاسازی انواع بچه ماهیان خاویاری و استخوانی با هدف بازسازی ذخایر دریا در استان انجام می‌شود ولی عدم تکثیر طبیعی در رودخانه موجب کاهش شدید سرانه صید صیادان پره شده است.

وی گفت: با اجرایی شدن طرح جامع صید و صیادی دریای خزر تا حدودی زیادی مسائل و مشکلات صید نیز مرتفع می شود.

به گفته مدیرکل شیلات گلستان، با توجه به شرایط دریای خزر و پس روی آب دریا بازنگری طرح جامع صید و صیادی الزامی است و از آنجایی که این طرح برای برنامه پنجم توسعه در نظر گرفته شده است لزوم این بازنگری بیشتر می شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید