همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
صیادان بردخونی در آرزوی اسکله/ کوچ صیادان به سمت مشاغل دیگر
اسکله بردخون در استان بوشهر به رویایی دستنیافتنی تبدیل شده و هیچکس باور ندارد که این موضوع عملی شود، شاید بردخون تنها ساحلی است که اسکله و موجشکن ندارد
خبرنگار مهر، کمبودها و مشکلات در ساحل بردخون و خورخان سالها گریبانگیر مردم بوده که عدم وجود اسکله و موج شکن، احتمال به گل نشستن کشتیها و لنجها در ساحل، نبودن منبع ذخیره آب شرب، عدم کشیک در اطراف ساحل، بی توجهی به اموال و وسایل صیادی و نبودن نگهبان در کنار ساحل از مشکلات عمده است.
فاصله چندین کیلومتری ساحل از مرکز شهر و احتمال هرگونه حادثه و عدم وجود وسیله رفت و آمد عمومی و بینظمی در چگونگی استقرار قایقها، نیاز به توجهی بیش از گذشته دارد که ممکن است عواقب بدی نداشته باشد
کوچ صیادان به سمت مشاغل دیگر
بخش بردخون در گذشته دارای گمرک مجهز و محلی برای داد و ستد کالاها بوده و صیادی منطقه نیز با وجود صیادان پرتلاش و با حداقل امکانات رواج داشته ولی به دلیل بی توجهی به این گروه، به مرور از تعداد آنان کاسته میشود و صیادان به سمت مشاغل دیگر میروند و از خیر صید و ماهیگیری می گذرند که ممکن است در آینده نزدیک شاهد دریایی بدون صیاد در بردخون باشیم.
با این توضیحات و مشکلات فراوان جامعه صیادی بردخون که منحصر به این منطقه است و همه روستاها و مناطق ساحلی با هر جمعیتی اسکله یا موج شکنی دارند.
اگر مسئولان و متولیان به خواسته های این قشر زحمتکش رسیدگی نکنند باید افسوس فرصتهای از دست رفته را بخوریم اما امیدواریم به زودی روحیه کار و امید و تلاش را در ساحل خورخان بردخون ببینیم تا بیش از این مردم اظهار یأس نکنند و ضرب المثل غیر عملی بودن اسکله بردخون دهان به دهان نگردد.
حمله کوسه به صیاد بردخونی و کمبود امکانات
در حادثهای که اخیرا در آبهای خلیج فارس در چند مایلی ساحل بردخون روی داد، یک صیّاد از لنج باری بر اثر گزش کوسه از ناحیه پا دچار پارگی و خونریزی شدید شد و محل زخم توسط صیادان لنج با پارچه ای پانسمان موقّتی شده بود تا مانع خونریزی شود، امّا در آن موقع از شب به علّت تاریکی و نبود چراغ دریایی ناخدای لنج، ساحل خور خان را به سختی رویت و با چراغهای گردان آمبولانس توانسته بود خود را به نزدیک ساحل برساند امّا به دلیل عمق کم آب در ساحل و نبود اسکله، ناخدای لنج نتوانست مصدوم را نزدیک ساحل برساند و بیمار را تحویل نیروهای اورژانس بدهد.
بالاخره پس از حدود دو ساعت با استقرار تنها آمبولانس اورژانس منطقه در کنار ساحل دریا، به علت نبود قایق (شخصی یا متعلق به مراکز نظامی مستقر در ساحل دریای بردخون) امدادگر اورژانس با یکی از صیّادان بردخونی تماس گرفته و موضوع را مطرح کرد که وی خود را در اولین فرصت به خور خان رسانده و با قایق شخصی خود به کنار لنج صیّادی رفته و مصدوم را در قایق گذاشته و به کنار ساحل و نزدیک اسکله نیروی دریایی سپاه تحویل آمبولانس داد.
حال اگر در مواردی مشابه این حادثه یا حوادث ناگوارتر اعم از مصدومیتها، بیماریهای قلبی، عروقی که ممکن است در آینده دامنگیر صیّادان شود و با کمبود امکاناتی مثل بویه( چراغ روشنایی دریایی ) ، قایق نجات و عدم تجهیز ادارات و نهادهای مستقر در ساحل میتواند باعث وقوع حوادث تلخی باشد.
البته زحمات و تلاشهای کارکنان و پرسنل خدوم اورژانس115بردخون که در همه سختی ها و مشکلات یاریگر مصدومان و نیازمندان هستند در کاهش تلفات بسیار مؤثر است و نیاز به تقدیر مناسب از آنان وجود دارد
وعدههای فراوان مسئولان برای حل مشکلات بردخون و خورخان
در دیدار نماینده مردم دیر، کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی با وزیر جهاد کشاورزی اولین امضای ترک تشریفات قرارداد اسکله خورخان بردخون مرقوم شد.
موسی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اسکله خورخان بردخون، اظهار داشت: قرارداد پروژه بازسازی اسکله خورخان بردخون که از مدتی قبل در دستور کار قرار گرفته بود توانست اولین امضای ترک تشریفات را از وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور بگیرد.
سخنگوی فراکسیون صنایع و بنادر دریایی افزود: مابقی اقدامات، اخذ امضاء از وزارتخانههای دارایی، وزارت نفت، معاونت برنامه ریزی و راهبردی و قرارگاه خاتم است که در حال برنامهریزی است.
احمدی تاکید کرد: در فراکسیون بنادر و صنایع دریایی سعی خواهم کرد مسائل دریایی، ماهیگیری و شیلات و همچنین مسائل مربوط به گمرکات استان بوشهر و حوزه انتخابیه را دنبال کرده و در راستای برطرف کردن مشکلات آنها اقدامات لازم را انجام دهم